Alla inlägg den 19 september 2010

Av Anna Svensson - 19 september 2010 08:47

Vilda Hilda har hunnit bli fyra månader. När hon döptes sa jag med ett skratt att hon får heta Vilda Hilda, så kan vi välja när hon blir äldre. Blir hon energisk, tja, då får hon heta Vilda, blir hon åt det sävligare hållet får vi kalla henne Hilda. Jag tror vi kan glömma Hilda...  



Om Vilda:

Energisk, intensiv. Älskar att klättra, gräva, gnaga, springa, bita...

Lättlärd. Ruskigt lättlärd.

Ganska förarvek - hon lyssnar på nej och kommer på inkallning oavsett vad det är för annat spännande som lockar. (Jodå, jag vet att det kan komma att ändras, men jag njuter så länge det varar!!)

Lite spökig för tillfället. Tycker att mycket och många är otäcka, men verkar ha lätt för att avreagera.

Förvånansvärt bra koncentrationsförmåga mtp ovanstående, samt ålder och brist på erfarenhet.


Så har vi tränat:

Första månaden var vi i princip isolerade i vår sommarstuga, på en liten ö i skärgården. Där fick hon i lugn och ro lära känna oss, några få utvalda hundar, och våra besökare. Lugnt och harmoniskt men inte så mycket miljöträning. Dock fick hon lära sig åka båt (vilket hon älskar, även om det går grov sjögång) och gå i stenig och risig skog (vilket hon behöver vara bra på, om hon som liten tös ska konkurrera med de stora hundarna i spår och upplet).

Små korta frispår bakom sommarstugan som hon snabbt lärde sig uppskatta!


Andra månaden - tillbaka i stan. En smärre chock för valpen. Hon tyckte att det var konstigt med alla nya ljud och miljöer, men vande sig ganska snabbt. Vi har tränat massor av miljö sedan dess. 

Vi har också börjat på valpkurs, vilket jag tycker är ett utmärkt sätt att träna Vilda på att koncentrera sig och fokusera på mig trots störning.


Spårträning: Vi har valpspårat en hel del. Sista veckorna så har jag gjort några mer "vuxenlika" spår. Dels har jag satt på Vilda en spårsele, eftersom hon har en tendens att spåra rätt fort... Dels har jag tänjt ut liggtiderna ordentligt. Nu har hon liggtid på 30 - 60 minuter, och fixar det riktigt fint. Spårlängd 50-100 meter. Jag lägger bara en pinne i spåret, spårslutet. Den tar hon spontant och älskar att jonglera och leka med den på tillbakavägen. I går fick hon sitt första icke-förarspår, och det gick också bra. Liggtid ca 45 minuter, längd ca 100 meter. Hon var noga och målmedveten hela vägen. LIte fundersam första metrarna, innan hon bestämde sig för att även icke förarspår var av intresse...

När det gäller vinklar så har hon ibland fått rätt svåra, riktiga 90-graders, mest av misstag, men löst det fint ändå.

Påsläppen varvar jag mellan direktpåsläpp och upptag.


Lydnad: Jag har tränat ingångar, några enklare fotsteg. Sitt och ligg. Hon är inklickad och kan tasstarget/musmatta riktigt bra, även i olika miljöer. Apporteringsträning är påbörjad, hon har stort föremålsintresse och bär gärna, intresset för att lämna ifrån sig är väl mer begränsat...   

Har f ö rätt dålig fantasi på lydnaden, vet inte riktigt vad jag ska träna.


Uppletande: Testat en gång, lät Vilda och Daisy turas om, och det fungerade ganska bra!


Passivitet: Försöker träna, med blandat resultat! Tyst och lugn i bilen funkar fint, hon älskar sin bil. Uppbindning går väl hyggligt, jjag tycker hon blir sämre om jag försöker belöna när hon lagt sig till ro, blir en störning som drar upp henne igen. Byta taktik. Passivitet vid fika: har en tendens att gnaga, gräva, greja... Ger sig till slut. Behöver tränas mer.


Ja, det var väl det. Tror jag. Kommer säkert mer så småningom!!


Avslutar med att par bilder på Vilda, en från en klätterdag i Sundsvall. Hon fick följa med och träna på att inte göra någonting (mer än att vakta repen...). Och en från hennes mer vanliga tillstånd - fullt ös med en lekkompis!!


    

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27 28
29
30
<<<
September 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards