Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av Anna Svensson - 2 oktober 2010 19:15

  


Trött efter en rätt tuff arbetsvecka inklusive jour torsdag natt. Började förnuftigt, tänkte att jag skippar träningen i dag när hjärnan ändå går på halvfart. Packade med Vilda och Simon ner på stan, där det var något jippo med kossor, tuppar, kaniner, häst & vagn, närproducerad mat etc. Jättetrevligt och bra miljöträning för valp. Avrundade med fika på Flygstaden. Simon och Vilda klättrade på stenar, jag vilade i solen. Körde några target-skick som gick jättefint. (Ca 12 meter, 4-5 rep) Har tappat bort sladderhönan (surpise!) men ersatt den med en lika härligt sladdrig illgrön krabba. Vilda var nöjd med bytet.


Men sedan... Vi åkte ut för att vinter i stugan. Då fick jag för mig att göra "bara ett litet uppletande". Gjorde så, vallade korridor på ca 5x 20 meter. Men hade inga koppel med, så Vilda fick jamsa med när jag vallade, sedan fick jag hålla henne på armen när jag skickade Daisy.


Daisy skötte sig fint på sitt första skick, sedan blev det en massa strul när jag skickade Vilda, eftersomDaisy trodde att det var hennes tur igen, så jag fick bryta henne halvvägs vilket självklart störde Vilda också. Men hon fortsatte ut och hittade, fullt ös förbi mig och sedan tog det någon minut innan jag fick henne hela vägen in... Men jättefint tempo åt båda håll och bra intensitet i letandet.

Sedan Daisy, bra skick. Därefter ut i rutan igen, ut med tre nya föremål. Skickade Vilda - fullt ös ut, hittade, kom in igen och lämnade riktigt bra. Drog genast ut igen, hittade, kom in. Och jag hann inte mer än få föremålet förrän hon stack iväg och hämtade in föremål nummer tre!


Måste säga detta: i mina ögon är det helt fantastiskt! Uppletande är ett moment jag verkligen fick slita med när jag lärde in det på Daisy. Jag testade olika metoder, fick råd från alla möjliga och omöjliga håll - inget fungerade. Förrän jag struntade i alla tips och funderade på vad som de facto triggar just min hund. Slutresultatet blev verkligen bra, men det tog lång tid att komma dit. Att nu stå här med en liten fyramånaders som i fullt ös och med påslagen näsa plockar in tre föremål i rad är   


Avslutet blev bara strul. Jag skickade Daisy, glömde att rutan var tom, skulle kasta ut en tennisboll. Lyckades studsa den på en sten, så båda hundarna fick synretning och drog på den. Försökte få tillbaks Vilda, precis då så bara måste Simon prata med mamma och det kunde inte vänta... Tok, tok, tok av hela skicket. Skulle inte ha tränat alls eftersom jag i mitt hjärntrötta tillstånd planerade övningen dåligt, inte hade något klart mål (vilket jag verkligen borde ha haft för Vilda) det blev mycket strul och störningar. Kanske mest för stackars Daisy. Vill ju inte förstöra hennes arbetsglädje i uppletet heller. Menmen, tröstar mig med att Vilda var glad, nöjd, fokuserad och gjorde ett fint jobb. Fick med sig lite erfarenhet till nästa gång.   

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards