Alla inlägg den 7 oktober 2010

Av Anna Svensson - 7 oktober 2010 22:00

Pga arbetet så blev det nästan ingen torsdagsträning. En pyttekortis på stan, där Vilda skällde ut två personer som var mycket misstänkta i hennes ögon, för övrigt glad och frejdig med rumpan i vädret (och nosen i backen - blä vad det är äckligt att plocka ut begagnade tuggummin ur en valpmun!).

Fick också vänta utanför affären när matte sprang in och gjorde en snabbhandling. Inte uppbunden, men väl hos en kompis hon inte känner så bra. Gick fint.


F ö hundlek med en vild border collie - 190 knyck och tro't eller ej, border collien blev trött först...   

Av Anna Svensson - 7 oktober 2010 11:14

Igår: stressad, men träningsmotiverad. Jag ska inte träna när jag är stressad!! Det blir lätt ogenomtänkt och fel.


Gjorde följande: kom ut i skogen, Vilda var en studsboll. Bestämde mig för att göra ett upplet. Vallade av en ruta ca 5x50 meter. Vilda fick se vallningen men inte att jag hade något föremål. Sedan fick hon första skicket. Hade lagt ut tre saker. Full fart ut, snurrade lite och kollade rutan men hittade sedan och kom in i full fart. Dock ej sista biten som hon brukar så vill hon gärna behålla första föremålet. I stort sett ignorerar jag och prasslar lite med godispåsen... Försöker vara noga med att inte belöna om hon släpper föremålet - hon ska helst ha det i munnen. Gick hyggligt. Skick två, Daisy. Stabilt och bra fart, sessan är så duktig på upplet. Ordning och reda på hundrana den här gången, ingen som smet iväg i den andras skick.

Skick tre, Vilda. Bara en pryl kvar, men jag tänkte att det blir bra att hon får en liten utmaning. Hon letade, kom in tom, visade god initiativförmåga genom att inte stanna kvar och blänga på mig utan bara kolla av läget och sedan sticka ut och fortsätta leta. Hade svårt att hitta. Testade då att bakspåra ett av vallningsspåren, ytterst noga doppade hon ner sin lilla pudelnäsa och - attans! - råkade det vara precis i närheten av föremålet så hon fick utdelning. Otur. Jag tycker att jag hade vallat rutan så noga jag kunde och kan inte se att jag hade kunnat förebygga det hela. Dessutom var det en fin motvind, så, tja, förutsättningarna var bra men det blev fel.


Misstag i övningen: Skulle inte ha börjat med upplet direkt, med en supertaggad Vilda. Övningen gick bra, men jag tänker stressförebyggande för framtiden. Måste lära mig att när man kommer till skogen tar vi det lugnt, gör något, tar det lugnt... Minimera uppletet och bara bjuda på det när hon är balanserad. (Å andra sidan så gör hon det jättefint nu, med högt tempo men ändå väl påkopplad näsa, så någonting har vi ju gjort rätt också *s*)


Spår: en klassiker - ca 100 meter, icke förarspår, liggtid drygt en halvtimme. Hade tagit fel spårsele (Daisys) så stackarn fick spåra i halsband. Gles skog, ganska blåsigt. Hon spårar motiverat och fint, inte alltid i spårkärnan men det kan jag väl egentligen inte förvänta mig helle mtp metoden jag valt för inlärning. Hade med vilje lagt spåret nära bilen så det var en del störning från sambo och son, det noterade hon, ibland sekundsnabbt, ngn gång stannade hon till och iakttog 5-10 sekunder, men inga problem att släppa och fortsätta fokusera på arbetet.  Tog pinnen och lekte, lekte, lekte.

Var fortfarande rätt energisk efter spåret så vi avslutade med en promenad.


Misstag: Inga direkta.


Positivt: Skott från närbelägen skjutbana första halvtimmen. Inga problem.


Fick några kommentarer till inlägget igår (tack, ni som skriver, det är uppmuntrande, och jag uppskattar extra när jag får tips och/eller ifrågasättanden!) och mtp det tänkte jag bara kort säga ngt om träningsfilosofin med Vilda.


Jag har egentligeningen brådska med momentinlärningen på henne. Upplever att små valpar har svårt med alltför avancerade lydnadsmoment, vilket leder till några olika saker: risk för felinlärning, slöseri med energi på ngt valpen ej är mogen för, risk att valpen tappar självförtroende etc. Så jag har en ytterst liten repertoar som jag kör med just nu: sitt, ligg, target, ingångar/fotposition, stå (typ utställning   ). Det gör att jag på en lydnadsplan inte har så mycket att göra... Däremot så vill jag gärna grunda min vildhjärna i koncentrationsförmåga (vilket jag gör bl a genom att träna våra få moment på så många olika platser som möjligt), passivitet, samarbete, självständigt arbete etc. Och där tycker jag momentträning är bra. Till vissa tidigare hundar har jag använt mig av cirkuskonster när de varit små - det spelar ingen roll om vinkandet blir felinlärt, huvudsaken är att vi samarbetar! 


Gunilla - helt enig med dina förslag. Gör flera redan, även om det kanske inte framgått av bloggen. Stanna kvar-övningar, men där måste jag skärpa mig och börja stegra svårighetsnivån. Apportering, hon bär ofta och gärna. Hemma har vi numera en kruka med hundkex, när Vilda kommer knatandes med en strumpa eller någon av sonens leksaker går vi till krukan och gör ett byte...


Kerstin, vilka moment får ni köra på er tävlingsinriktade valpkurs?

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards