Alla inlägg den 8 oktober 2010

Av Anna Svensson - 8 oktober 2010 21:32

Hem efter jobbet, längtade ut i den fina höstkvällen. Sonen hade haft kompis hemma och var jättetrött. Desperat mamma mutade med att vi skulle ha fredagsmys i skogen och stannade på macken och köpte en godispåse...  


Lade ett riktigt roligt spår åt Vilda. Spårupptag ca 15 meter bort (motvind), gles tallskog. Ganska snabbt en övergång över skogsväg. Därefter "vanligt" spår i 30-40 meter, sedan terrängbyte till fält. 30-40 meter fält, sedan in i skogen igen för att avsluta med pinnen efter ca 20-25 meter. Alla metrar är vilt gissade, bryr mig inte om att stega hennes spår. Mattespår. Liggtiden kort, 30-40 min.


Under liggtiden tog vi en fika och promenad i jättarnas skog med sonen (men nu hade jättarna flyttat och tomtarna kommit dit i stället, informerade fyraåringen!   ) . Myyys! Hundarna studsade runt som kalvar på grönbete.


Därefter var jag förnuftig, åkte tillbaks till spåret men tog en 5-10 minuters passivitet med Vilda så hon hann varva ner ordentligt innan påsläpp. Gjorde sedan ett "riktigt" påsläpp från ca 15 meters håll (nå, nästan, vi gick tillsammans mot spåret till en början). Tack vare motvinden fick hon det i näsan ca fem meter ifrån och plockade det fint. Spårade galant, blev konfunderad när vi korsade vägen men löste det. Upptäckte en blå säck iskogen, blåste upp sig men bestämde sig på ett par sekunder att den inte var något att hetsa upp sig över och fortsatte spåra. Blev ytterligare fundersam när vi kom ut på ängen! Det blåste en del så hon började gå bredvid spåret. När jag bromsade henne lite sög hon fast i spårkärnan och gick där större delen av tiden. Återgångentill skog problemfri. Gjorde därefter en lov åt sidan, men ringade fint tillbaks till spåret. Spårslutet hade jaglagt nära en stig, där ett par med hund kom och gick precis innan vi tog spåret... Vilda blev distraherad, men höll ihop, fullföljde spåret och hittade sin pinne! Mindre intresserad än vanligt (ville nog spana in lite spännand edofter också!) men tog den och var lätt att uppmuntra till sin vanliga lek.


Jag var verkligen imponerad av att denna lilla skrutta klarade ett så svårt spår! Hon är en riktig liten spårtalang som är otroligt motiverad. Nu var hon också i helt rätt stämningsläge vid påsläppet.

Bra jobbat av oss båda!!


Daisy fick nöja sig med promenad.


Vildas storlek i dag: Ca 34 cm, vikt 5,8 kilo. Ålder: fem månader om en vecka.

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards