Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av Anna Svensson - 12 oktober 2010 21:28

I dag blev det mycket gjort.


1. Spårskogen. Med var Susanne, Nova & Vide.

  


Två spår till Vilda: Ett ängsspår i ganska kraftig vind, men medvind. Ca 75 meter, liggtid ca 1 timme 15 minuter. Inga vinklar.

Det andra var ett skogsspår som började i gles tallskog, fortsatte in i tät skog med ungtallar, mycket vitmossa som underlag.


Efter att spåren var utlagda fikade vi. Vilda var inte stilla en sekund. Hon tuggade på kottar, grävde, kikade på Susannes hundar etc. Till slut släppte jag henne. Det blev mindre stress för både henne och mig. Jag hade en ogenomtänkt tanke att träna henne på att ligga stilla bredvid mig helt passiv. Det blev en alldeles för svår uppgift med tanke på hennes förväntan samt störningar i form av andra hundar. Frustration för oss båda! Nu måste jag ta mig en rejäl funderare på hur "fikaträningen" ska gå till. Rimligen träna i lättare miljöer och lämna henne i bilen när vi är i skogen tills det fungerar bra i andra lägen? Bur bredvid mig vid skogsfika? Andra förslag? Idéer mottages tacksamt!

  


Spår ett gick finfint. Det syntes ganska bra var jag gått på ängen. Vilda låg antingen i spårkärnan eller slog en halvmeter åt bägge håll. Fokuserat och fint. Tog pinnen. Men det märks att den tappar mer och mer i värde ju roligare själva spåren blir!


Spår två var spännande. Väldigt slagigt i början, jag undrar varför? Trött eller för uppvarvad? Eller vinden? Fixade övergången i terräng fint och spårade väldigt sansat när hon kom in bland ungtallarna. Tog pinnen och bytte den mot godis. Snart dags att börja lägga pinnar i spåret och leksak som spårslut? Hm, tål att funderas på.


En kort lydnadssväng efter spåret. Ingång, sitt - stanna kvar, ligg, stå. Dessutom target. Utmanade Vilda ordentligt! Lade plattan fem meter framför Susanne och hennes hundar. Skickade sedan Vilda på ca 10 meters avstånd, rakt mot targetplattan, och där bakom hundarna. Men hon valde targetplattan utan att tveka. Blir imponerad av att denna energiska dam fokuserar så bra, och verkligen kan sålla bort störningar.

Sist av allt körde vi lite enkel hanteringsträning.

Och så lite lek, förstås...

  


Väl hemma blev det bad. Fick besök när det var dags att ta fram fönen, så det mesta blev självtork. Borstade och blåste så gott det gick när gästerna gått, det blev hyggligt men inte jättebra. Att sedan klippa med det halvdana underarbetet blev förstås sisådär. Är ju dessutom inte någon klippstjärna ens när förhållandena är bra! Tur att Vilda har en uppfödare också...   

Tycker i alla fall att tjejen är ruskigt söt! Dessutom välkroppad, bröstkorgen är rejäl! Tror inte hon kommer att få några problem med tvåkilos-apporten.


  

Avslutade kvällen med lite kamplek. Efter att ha lyft frågan på pudelforumet så har jag bestämt mig för att använda kamp som belöning även till Vilda. Hon svarade fint, och när vi lekt klart kom hon och lade sig i mitt knä och myste med leksaken!  Kändes väldigt bra.

  




Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards