Alla inlägg den 1 december 2010

Av Anna Svensson - 1 december 2010 07:44

Jaha, då är det dags att kavla upp ärmarna igen!


Har varit bortrest i sex veckor, men tyckte att det var onödigt att "annonsera" om det på bloggen - inte för att jag tror att en hundblogg är särskilt het läsning bland Söderhamns inbrottstjuvar, men ändå!

Nu är jag bara några timmar från hemmet, och har gott om tid, så det får bli ett blogginlägg.


Det känns måttligt roligt att lämna Vilda, som är ung, så länge, men det här var en "chance in a lifetime" så jag var bara tvungen att ta den. Till min stora glädje har jag bra hundvakter och underbara vänner, så mina sessor har snarast blivit ordentligt bortskämda!


Rapporterna hemifrån säger om stora sessan: 

Svullna tuttar (skendräktig hoppas jag!)

Sover i sängen (tar alltid chansen när hon är hos andra!).


Lilla vilda sessan: '

Älskar snön.

Helt släppt sin blyghet mot människor, är tvärtom väldigt angelägen om att hälsa på alla. 

Tuggar ibland sönder en vante eller strumpa om hon får chansen (hmm!).

Glupsk - äter allt!

Har vuxit ordentligt (ska bli spännande att väga och mäta!).

Upplevs som väldigt enkel och trevlig att ha av hundvakten, men vilda tycks vara ett bra namn!


Planerna nu!


Jag är glad att jag grundade spår & upplet i höstas. Nu lär det dröja många månader innan nästa skogspass.

Mina planer är i stället att:


* Mjukstarta med en tids lek, kel, "bara vara" och återknyta kontakten. Trots allt har jag varit borta ganska länge.


* Kolla av vardagslydnaden - vad har hänt med den med stigande ålder och "stand in"-matte?


* Miljöträna förstås, koppelhyfs, hälsa fint etc etc, se ovan.


* Mjukt fånga in de moment vi redan tränat: tramptarget, sitt, ligg, stanna kvar, ingångsposition fot, spontanapportering. Komma ihåg att ha noll förväntningar och krav!


* Ridhusträning som störningsträning en gång/vecka. Fortsätta träna fokus/koncentrationsnivå.


* Sedan blir det nog fokus på fot.


* Komma ihåg att ta det lugnt - vintern lär bli lång så det finns massor av tid!




Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards