Alla inlägg den 22 december 2010

Av Anna Svensson - 22 december 2010 07:30

Igår var det dags för ridhusträning igen. Vilda är ju inte Sveriges modigaste hund, men hon lär sig otroligt snabbt. Den här gången var det hur naturligt som helst att träna i ridhus. Ibland tror jag att jag underskattar den här tösen. Jag jämför nog en hel del med Daisy, som alltid varit en klippa i miljö. Vilda reagerar mycket mer, men samtidigt så har hon ett väldigt driv och en snabb inlärningsförmåga, så jag tror hon kommer att bli riktigt tuff bara hon får tid på sig.


Träningen i korthet:

- Inga konstigheter med miljön. Två andra hundar där, kikade en del på dem i början men jkunde hela tiden släppa dem och fokusera på mig när hon fick en uppgift. Efter en stund släppte hon dem helt. Inga problem att träna med henne lös.


- Trixade lite med fotgående under längre raksträckor. Hade någon shaping-variant, där jag belönade när hon var i hygglig position.


- Sitt kvar - där börjar hon bli riktigt duktig!


- Apportering, typ ettan-apporteringen: klockren, det enda moment som är i närheten av att vara tävlingmässigt! Hon hugger som en kobra i apporten, men sitter sedan snällt och tuggfritt och väntar.


- Och så gjorde vi lite ställande och läggande, helt ok.


- Targetmusmattan skulle bara apporteras, så den lade vi till slut åt sidan!


- Passiviteten går hur fint som helst. Inga konstigheter.


- Hästskit fanns det om möjligt ännu mer i dag, men Vilda har börjat greppa att det är ajabaja, så hon klarade till och med den störningen riktigt hyggligt.


Sammanfattningsvis en bra dag där Vilda visade prov på snabb adaption till nya miljöer, hög tolerans för störningar i form av hundar och hästskit, bra stadga, bra koncentrationsförmåga och bra förmåga till avslappning i passivitet. Momenten kom i bakgrunden men var helt ok.


Dagens tips: Glöm inte bort att ett ekipage består av två individer! Du inte bara får, utan ska ta hänsyn till din egen dagsform när du tränar! Ha inte dåligt samvete för att du ändrar en träningsplan pga dig själv! Särskilt viktigt när du tränar för en annan person - det som är rätt för den personen behöver inte vara rätt för dig! Och en träningsmetod som är aldrig så bra för din hund kommer inte att fungera om den inte passar dig!


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards