Alla inlägg den 17 januari 2011

Av Anna Svensson - 17 januari 2011 08:03

  

(men Vilda är allt en riktig vintertjej!)


Ligger lågt med träningen, duttar i köket men försöker också träna en del i "miljö", vilket för vår del är t ex när Simon åker madrass på stora snöhögen eller bara en kortis under promenaden.


Positivt: Vilda börjar greppa fotgåendet. Inte så det är jättebra, men så man märker att hon förstår. Jag kör en salig mix i inlärningen, men det jag själv noterat är att jag kör mycket mer raksträckor och helt-om än min inlärningsplan var! Anledningen är att jag under dessa sträckor mer eller mindre shejpar fram rätt position, och hittills känns det som att detfungerat. Varvar med stegförflyttningar för att få bakdelskontroll. Har bytt ingång (jättesmart, det första jag började träna med henne var ingångar och nu har jag bytt... Återgick till den "gamla" ingången, med att hunden går runt föraren.).

Stabiliteten i sitt kvar har förbättrats så pass att jag nu vågar använda det i andra moment (ex sätta henne när jag lägger ut targeten, sätta henne inför en inkallning etc).

Apporteringen är (peppar, peppar!) en paradgren. Även i ridhuset fungerar det med fina avlämningar och tämligen problemfritt. Hemma bär hon allt - plast, metall etc, även om sonens använda strumpor är en klar favorit!

Ö h t känns hon väldigt lätt att samarbeta med just nu!


Träningstips: hinner inte skriva det nu, men så fort jag får några minuter på mig så ska jag berätta om min anti-impulsivitetsträning!!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards