Alla inlägg den 19 januari 2011

Av Anna Svensson - 19 januari 2011 12:22

Jisses, vad jag är nöjd med gårdagen!


Tränade i ridhuset, ganska många hundar varav flera nya för Vilda. Och hon sa inte ett voff på hela tiden. Hon var så - cool! Höll på att skriva lugn, men det är hon inte!! Hon har en charmerande bra av- och påknapp, kan fokusera på att sitta och hålla kvar apporten (typ lydnadsettan-momentet), gör aplatsliggningar, sitt stanna kvar, gå fot etc. Blir helt "galen" av upptempo-moment, jätteenergisk i lite livligare belöningar. Det hon gjorde extrabra igår var att hon var lös nästan hela tiden utan att bry sig om de andra hundarna. Nå, med en reservation: hon såg en liten dvärgpudeltik som tydligen var oemotståndligt söt, började springa dit men bröt omedelbums på min inkallning. När det lite senare kom in en dvärgpudelvalp så gjorde hon inget försök att springa dit. Jag höll på med avståndsträning (target/rutan, hade för första gången placerat targeten i en ruta). Första skicket efter att valpen kommit in var hon disträ och ville kiak på underverket, vi fortsatte med bara positiv träning och nästa skick fullföljde hon med bra koncentration.


Dagens tips: nu ska jag skriva om vår anti-impulsivitetsträning. Med Daisy har jag tränat för några olika tränare, varav en var Tomas Molin. Jag har valt bort mycket av hans metoder till Vilda, men något som fastnat i mitt huvud är konsekvens och tidig träning. Låter enkelt, men kan lätt bli missat i praktiken! Detta kombinerat med Kent Svartbergs underbara belöningsträning har varit basen i Vildas vardagsträning. Om jag ska beskriva Vilda så är hon en mjuk, förarföljsam tjej som har en tendens att reagera ganska lätt och mycket på saker. Ibland uppfattar jag henne som en fegis, men det är egentligen orättvist. Det är bara det att när hon tycker något så visar hon det! 

Det jag har gjort är följande:

1. Jag har bestämt att när man blir rädd för något så ska man komma till matte och sitta där i lugn och ro och iaktta det "farliga". Under tiden ska man vara tyst!

Jag vet att det generella rådet är att hunden ska uppmuntras att självständigt undersöka det den är rädd för. Jag är emot det rådet av flera skäl. Främst att det kan vara farligt för hunden. Vilda är inte rädd för soptunnor, hon är rädd för hästar, kossor, stora karlar med konstiga hattar... Jag vill inte, inte ha en hund som vrålskällandes springer fram till dem! Hon kan bli skadad, hon kan skrämma andra etc. Därför har jag alltid kallat in henne när hon "larmat", gett godis när hon kommit (från början var hon ju en plutta i koppel = full kontroll) och sedan klickat att hon tittat på det farliga från en tyst och passiv position vid mig. Om det varit något väldigt läskigt så har jag gjort som vid skvallerträningen, varit supersnabb att klicka blicken innan hon hunnit agera. Sedan har jag inte haft något som helst krav på att hon ska titta på mig, tvärtom, hon får gärna ha full koll på det otäcka. Tanken är ju att hon ska kunna utforska och habituera, bara det att hon ska göra det från en lugn och kontrollerad situation, inte från en kringspringandes och vrålskällandes. Detta har varit en otroligt bra träning också på impulskontroll - hon får en impuls som hon (från början) ville svara på med springande och skällande, men tar i stället kontakt med mig, får en lugnande godis, spana in i lugn och ro. Om jag sedan bedömer att hon kan få utforska själv så får hon ett "varsågod".

2. Skällande när någon kommer. Daisy blir väldigt entusiastisk när någon kommer. Men hon vaktskallar också. Målet var att förhindra att beteendet tas över av Vilda. Hur göra? Egentligen samma sak! Jag har belöningstränat Vilda genom att varje gång Daisy skäller, så klickade jag för Vilda innan hon hann skälla. Detta för att förhindra impulsen att haka på, och i stället skapa en förväntan hos henne om belöning. Nu använder jag inte klicker så ofta (den finns ju aldrig där jag skulle behöva den!) men har genom den här träningen "köpt tid", skallet kommer inte som en impuls och jag kan i stället ropa på Vilda och gå ut med henne i köket och bjuda på godis medan "syrran" voffar.


Det var två konkreta exempel på hur jag arbetat för att förhindra impulsiva beteenden hos Vilda, och hittills är jag jättnöjd med resultaten. När det gäller rädslor så tror jag också att jag fått mycket hjälp av hennes utvecklingsfaser, hon hade nog en "lilla puberteten" där i början av valpkursen och en hel del hade nog gett sig ändå. Men nu har vi befäst ett mönster med stor lyhördhet gentemot matte i stället för att kasta sig in i situationer på impuls. Om jag skapar en osjälvständig hund? Tja, på MH:t så kommer hon antagligen att få "sämre siffror" än hon skulle ha fått med en annan träningsmodell, eftersom hon antagligen inte kommer att undersöka självständigt. Men jag har just nu en väldigt trygg hund, lyhörd och lättägd. Jag har ju också parallellt arbetat med att stärka hennes förmåga till självständigt arbete i o m att vi tränat en hel del spår och uppletande. Och där visar hon på en jättefin förmåga att ta för sig och är inte alls någon ängslig fröken som frågar matte hur uppgiften ska lösas. Så jag tror att vi har hittat en bra balans.

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards