Alla inlägg den 15 februari 2011

Av Anna Svensson - 15 februari 2011 15:09

Vilda löper - och har fullt upp med att hålla reda på alla hormoner i kroppen! Dagarna innan löpet var jag riktigt nedslagen. Hon betedde sig som en riktig fegis - och genast kommer tankarna att man gjort någonting fel. Jag har ju också valt ett udda sätt att miljöträna henne. Men det var tydligen hormonerna som spökade, när löpet väl kom igång så var hon sig själv igen. Jag har ändå valt attlåta träningen ligga på is. Det vi gjort, förutom vardagspromenader, är några rejäla dagsturer på isen. Nyttig inkallnings-/vara lösträning med skidåkare, snöskotrar, andra hundar och annat spännande inom synhåll hela tiden! I stort skötte hon sig bra, även om hon inte kunde låta bli att försöka hinna ikapp en skoter en gång...


I går hade vi -20 grader, en understimulerad hund och en dito son. Då bestämde jag mig för att lite kurragömma/sök skulle kunna vara skoj! Utrustade sonen med korv och sedan fick han gömma sig. Lyset skulle vara släckt, på den punkten var fyraåringen inte förhandlingsbar. Så för Vilda blev det en ganska avancerad sökövning inomhus i mörker. Det var roligt att se hur hon utvecklades, vi gjorde ca 8 sök och hon var avsevärt bättre på att använda näsan de sista söken än de första. Sonen är jätteduktig på att gömma sig, ligger knäpp tyst och alldeles stilla. Roligt hade vi allihopa - det blir garanterat mer kurragömma - och kanske, kanske matte vågar sig på steget att satsa på en till sökhund... :0)

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards