Alla inlägg den 8 april 2011

Av Anna Svensson - 8 april 2011 15:27

I morgon är jag upptagen med annat så Vilda får vila. I kväll är det också fullbokat., men efter jobbet finns det en liten stund över! Tänker ta med sonen och Vilda till klubben och köra framför allt två moment: rutan och hoppet. Detta för att jag har fått en så fin start på rutan att jag inte vill vänta för länge innan nästa träningstillfälle. Hoppas att hon ska komma ihåg det hon gjorde senast, och hitta positionen så fint som hon gjorde då.


Sedan tänkte jag hårdjobba på uthopp - target för att få säkra starter i hopp över hinder, samt bestämma en "rätt" position på andra sidan hindret som Vilda ska inta. Funderar på tre meter, men det kanske är onödigt långt..? Hmm, får testa lite.


Eftersom sonen kommer med så blir det också lysande tillfälle att träna budföring, Simons favoritmoment näst efter hundkurragömma!


Har jag tur så dyker det upp fler träningssugna, då plussar jag på lite platsliggning och tandvisning...


Lördag vila, söndag tävlingslydnadskurs, om vädret är fint kanske jag plussar på med ett spår. Och någonstans kommer jag att smyga in lite mer tungapportering och framförgående, bara för att jag inte kan låta bli!   

Av Anna Svensson - 8 april 2011 07:15

Tack vare allra bästa Annika så är Vilda nu nybadad, luktar gott, är tov- och kvistfri. Detta väder i kombination med tovålder är ett elände! Jag satt och torrborstade lilla trollet i två dagar med ambitionen att lämna ifrån mig en tovfri fröken, men det räckte nästan att sätta ner henne på golvet så återtovade sig allt. Nu är klipptid bokad, om en vecka ska det ulliga lilla fåret få vår/sommarfrippa!


Träningsmässigt bestämde jag mig för att Vilda nog var trött efter badet igår, så jag bestämde mig för att inte träna med henne. Det lyckades jag nästan hålla. Tungapporten såg så frestande ut där den låg, så framåt sjutiden på kvällen brast min sista självbehärskning och jag kunde bara inte låta bli att testa den igen...


Gjorde ett lite annorlunda upplägg: Jag satt på vardagsrumsgolvet med ett stort fatt kött som blivit över efter middagen. Vilda och tungen var på ena sidan om mig, Daisy fick hålla sig på andra sidan. Så lade jag ut tungen och Vilda fick angripa den. Det som då hände (inte oväntat) var att hon åter blev arg över att den satt fast och började frustrationslåta. Det ledde i sin tur till att Daisy, som var supertaggad och inte kunde förstå varför inte hon fick hämta apporten i stället frö den där fjamsiga unghunden, gav ifrån sig skall. Konsekvensen för Vilda blev att hon, lite småfånigt, avbröt, började titta sig runt: "Va, varför skäller Daisy, kommer det någon?". Men hon var tillräckligt intresserad av arbetsuppgiften för att jag skulle acceptera den störningen och bara uppmuntra henne igen till att ta apporten. Tänker att det är ju rätt bra i framtiden om hon fortsätter jobba även om hon hör hundskall...   

Så höll vi på, och efter ett par minuter tröttnade Vilda på att bara känna lukten av det goda köttet, sög tag i tungen och kom in med den! Jubel! Jag lät henne apportera in den 3-4 gånger, roligt att se att hon gör det med svansen i vädret och högburet huvud, inte med apporten nere vid golvet á la döende svanen..! Ett stort obs är förstås att vi bara jobbar med ettkilosapporten, den dag det är tävlingsdags är det dubbelt upp som gäller för Vilda.

Avslutningsvis lät jag Daisy, som nu tyckte att livet var ORÄTTVIST, hämta in apporten 3-4 gånger. Tror det blev väldigt bra för Vilda, hennes minnesbild av träningen var att se en överlycklig, svansviftande Daisy kasta sig över apporten och leverera in den med rekordtempo. Vilda var duktigt sugen på att själv få hämta den fler gånger, men se, det fick hon inte! Förhoppningsvis lever den önskan kvar nästa gång vi plockar fram apporten!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards