Alla inlägg den 13 april 2011

Av Anna Svensson - 13 april 2011 07:45

Slutade tidigt, ilade iväg till bruks innan jag hämtade sonen på dagis. Hade bestämt mig för att köra rutan och träna hopp över hinder.

När jag stannade med bilen så såg jag en fågel som satt på lydnadsplanen. En närmare titt visade att det var en liten rovfågel, är inte så bra på att artbestämma dem, men en rovfågel var det. Jag hann tänka tanken att den var väldigt orädd, innan jag såg att det rörde sig under hans fötter! En liten fågel hade blivit tagen, och låg nu och försökte kämpa sig loss. Mitt blödiga jag ville genast springa ur bilen och hojta, mitt förståndiga jag insåg att rovfågeln nog också måste äta - samt att risken var överhängande att bytet redan var illa skadat, vilket skulle innebära att jag stod där med en trasig liten fågel. Kompromissen blev att jag försiktigt klev ur bilen, då lyfte rovfågeln med sitt byte i klorna. Det blev ingen räddning i sista sekunden för den fågeln.


Väl på planen satte jag upp rutan. Vilda var snabb, men tveksam i position. Ofta väljer hon att gå bakom kon. Jag växlade mellan att ha target och köra utan. Tyckte att hon har förstått ganska väl vad momentet handlar om.

Att minnas för mig: Inte nöta för många repetitioner!! Tror jag körde 20 gånger igår, alldeles för mycket. Sista gångerna var Vilda lite tveksam i starten, vilket jag borde ha noterat mycket snabbare och brutit. Dumt, dumt. Nästa gång ska jag köra max tre skick!


Hopp över hinder: Bra uthopp med target, men - hon springer inte ända till targeten! Stannar en halvmeter framför, så momentet, elelr snarare belöningen, blir lite konstig. "Hopp" - hon susar iväg, hoppar, men i stället för att få belöning så stannar hon framför target, tittar på mig, backar lite, kommer på targeten, och, voila, där komemr belöningen. Hmmm, inte bra.

Två funderingar kring lösning: en variant är att justera avståndet till targeten. Vilda stannar nu spontant ca 3 meter från hindret. Kanske räcker det? I så fall har jag plötsligt kommit långt i momentet!! Ska lägga upp hinderhöjden nästa gång och se vad som händer.

Variant två, som jag ska göra i vilket fall, är att köra lite separat target-träning. Nu när jag tränat rutan så har det varit lite avdressyr på targeten, har hon stått bra i rutan men inte trampat på target så har hon fått belöning ändå. Kanske det som går igen i hoppet - med viss rätta!

F ö så körde jag bara ett par minuter fot, försöker att inte gå som en ostkrok och Vilda börjar vänja sig! Gjorde också enstaka inkallningar. Jag håller på och lägger om ingångarna (klant-jag!) men Vilda verkar köpa det. Ja, hon är ordenligt positiv, för nu kan man ju "stämpla" matte i bara farten!

Inne på kvällen fick hon hämta tungen ett par gånger (fortfarande bara ettkilos) och gjorde det jättefint, med högburet huvud och viftande svans. Hon behöver inte göra några ingångar eller så med den, inte heller gå mer än ett par meter. Men jag tror det är nyttig teknikträning.

Och så körde vi även lite fotpositioner inne på köksgolvet.

Så blev vår träningsdag igår, lite nytt huvudbry, som alltid!!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards