Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Filmtime!

Av Anna Svensson - 20 april 2011 08:08

Det blev ingen vila igår heller. Vädret var härligt och Vilda pigg. Jag bestämde mig för att passa på och filma henne lite, för att få en uppfattning om hur det egentligen ser ut, det vi gör.

Sammanfattningsvis blev det inte så många överraskningar. Jag vet ju redan att vi har en bra start på många moment, men få färdiga moment.

Jag ska lägga upp lite klipp eftersom, så får ni se.


Första klippet får väl bli fria följet. Här ser man att hon har en härlig attityd, är följsam och fin men släpper ibland, t ex i helomvändningen (som verkligen är en akilleshäl just nu, ska nöta det lite extra). Dessutom för hon stöttning då och då under programmet, hon är absolut inte färdig att gå ett helt tävlingsmässigt program ännu. Vad hon också gör ibland är att missa sättande vid halterna. Att jag ser ut som om jag har en planka i ryggen och ett gångjärn i nacken beror på tillsägelsen jag fick av vår instruktör att jag går som en ostkrok! Eftersom det tycks vara ett generellt problem, och inte bara när jag tränar hund, så blir jag lite konstlad i min nya uppräta position! Men jag tränar så mycket jag kan, även i vardagen, kanske får en allmänt bättre hållning efter det här!

 
 


Klipp två blir rutan. Där är det tre skick, alla från olika håll. Här ser man Vildas lite lustiga sätt att använda targeten! Hon stämplar den inte längre, men använder den ändå som stöd för att komma rätt i rutan. När jag tar bort target så hamnar hon för nära. Jag undrar lite om det också har att göra med att jag gjort flera skick och förväntan om belöning har stegrats – kan vara så. Ska testa att börja utan target nästa gång, och lägga dit targeten på skick två få se vad som händer! Lite lustigt är att hon lägger sig i rutan på tredje skicket, jag har aldrig någonsin kommenderat ligg i rutan.


 
 


Allra sist kommer en promenad på stegen. Jag belönar henne rätt flitigt för att hålla tempot nere. Trots att det bara är tredje gången hon går på stegen har den snabbt blivit ett favoritmoment. Ett par minuter after att den här snutten filmades gick hon faktiskt ur hand, sprang bort till stegen och tog den själv ett par gånger!



 

 
 
Lina och Spookie

Lina och Spookie

21 april 2011 01:45

Älskar hennes attityd!! Känner igen MKT från mor :) Det ska bli sååå roligt att se er ute på banorna sedan!! Hejja hejja! Och i foten, testa svänga med armarna så ser det nog mindre stelt ut även om du behåller rakheten i rygg och nacke! :) Det är ju en konst att gå rätt i foten!

http://www.kennelengine.se

Anna Svensson

21 april 2011 08:13

Tack! Ja visst är hon härlig, man blir så glad av henne!

*s* Ja, det är ett elände att gå rätt! Måste nog träna att torrgå lite och filma det. Önskar att jag hade haft en naturligt rakryggad och stolt hållning, då hade jag haft en sak mindre att hålla i huvudet!

 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

21 april 2011 07:26

Dagens läsning och framför allt filmerna är så inspirerande. Kan inte bli annat än jätteglad när jag ser hur roligt ni har. Så härlig viftande svans på Vilda. Igår tränade vi på vår hemmaklubb bland schäfrar med mycket skall omkring oss. Han e ju den mer försiktiga typen och behöver mycket sån träning. Så jag jobbar mycket med att han ska ha fokus på mej i stället för på dom. Han verkar klara det över min förväntan, så skönt. Kram

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

21 april 2011 08:10

Tack! Det är verkligen just så kul!
När det gäller störningar, tror jag skrivit detta tidigare: Jag har upplevt samma sak med Vilda, tanken att störningar nog kommer att bli det svåraste för henne. Men det har hänt någonting i huvudet på henne, hon har mognat oerhört på kort tid och jag känner mig tvärtom glatt överraskad. Kanske samma sak med Prime, att han vuxit ikapp sig i huvudet och därför överraskar dig positivt? Det är så mycket som händer i knoppen hela tiden på ungdomarna! :0)
Just när det gäller störning av skall så har jag haft bonusträning på det hemma. Ibland när jag tränar t ex apportering blir Daisy så frustrerad över att hon måste vänta att hon börjar skalla. Första gångerna det hände tvärbröt Vilda, men jag peppade henne att fortsätta så nu kan hon faktiskt jobba på rätt hyggligt med skällande styvmamma!

 
Lina och Spookie

Lina och Spookie

21 april 2011 22:40

Vet du vad, en gång tävlade jag för en puckad domare som tyckte jag gick FÖR rakt i ryggen, och tro mig det gjorde jag INTE. (filmade programmet) :( Oooooh vad arg jag var!

http://www.kennelengine.se

Anna Svensson

23 april 2011 12:31

Det förstår jag verkligen!! Jag ska träna lite på gåendet, få se om jag får snits på det till slut! Ska tänka på armarna, tack för tipset! Största risken är nog att jag får ostkroksåterfall, det är så trevligt att ha koll på hunden..!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards