Alla inlägg den 25 april 2011

Av Anna Svensson - 25 april 2011 09:05

Spår med Elin & Freda. Plats: på flyget.

Vi gick ut varandras spår, båda fick skogsspår pga blåsväder. Vilda spårade jättefint men slarvade lite med pinnarna – snabbduttade på den första, tog den andra fint, missade slutet helt. Iofs begripligt, det var ganska torr och svår terräng där så hon hade det lite allmänt jobbigt. F ö ett rätt fint spår med hög intensitet och låg näsa, lite slagigt men inte farligt. Gissar att ointresset för pinnarna kan ha att göra med att det var ett icke förarspår, har blivit för några sådana den senaste tiden. Tränade också ett par budföringar, vilket var en upplevelse då sonen fick för sig att han skulle vara ”målvakt” och försöka fånga Vilda när hon sprang till Elin. Snacka om störningsträning! Hon brydde sig inte det minsta, parerade honom snyggt och fortsatte till Elin! Som bonus sköt de på skjutbanan i närheten och vi fick ganska rejäla skott i bakgrunden. Ingen reaktion på någon av hundarna – skönt!!


24 april, spår med Elin & Freda på flyget.  Tänkte mig ett ängsspår, pga blåsten valde jag bort det och Vilda fick ett spår som gick omväxlande i ung tallskog, omväxlande ut på äng. Inga apporter, bara ett slut. Tyvärr var marken snustorr, och ängen inte lika skyddad från blåsa som jag trodde. Dessutom fick hon för lång liggtid, ca en timme i stället för 30 min. Så, jag som brukar säga att man ska träna en svårighet i taget, lyckades klämma in en hel lista: icke förarspår, övergångar äng/skog x flera, torr mark, blåst, lång liggtid (för förhållandena), långt spår (nog det längsta hon gått, varmt (ganska tidigt på dagen men stekande sol). Vilda slet som ett djur! Hon tappade spåret ibland, fick för det mesta upp det tämligen snabbt, lyckades spåra fint i långa sträckor, tappade igen, spårade, missade tyvärr slutpinnen…. Lite antiklimax blev det, när jag inte fick till ett bra avslut. Men jag selade av och klappade om, belönade ändå så gott det gick.  Är grymt imponerad av hennes förmåga att trots allt klara större delen av spåret, samt hennes uthållighet och totala ovilja att ge upp! Är på samma sätt lite besviken på min egen oförmåga att se svårigheterna i förväg och göra en vettig planering.

Under liggtiden åkte vi till skjutbanan och skottränade. Uppmuntrad av hennes icke-reaktioner på skotten ett par dagar innan, samt påmind om att hon kommer att exponeras för skott då och då i situationer som jag inte har kontroll över,  så tyckte jag att det var dags. Jag kör min egen metod! Elin fick hålla Vilda, jag visade ”skottkassen” och skramlade med lilla plastlådan med skott. Gick sedan iväg ca 40 meter och sköt ett skott. Ingen reaktion på Vilda, hon stod bara och var taggad på att komma till mig. När jag skjutit fick Elin släppa henne och hon fick springa till mig. Fullt ös, ingen tvekan, svansen i vädret. Snabb koll på apportkastaren, sedan fortsatte vi som en vanlig budföring och hon fick springa tillbaks till Elin. Nu testade jag med tre skott till, Vilda satt lugnt och fint hos Elin och sprang till mig i fullt ös när skotten var klara och hon fick tillåtelse. Det känns helt underbart att skotten tycks fungera bra! Nu ska vi bara få till en hygglig sista april också…


Planering: lätt, kort, snällt spår nästa gång! Tänka mig för extra mycket med pinnarna när det är annan spårläggare. 

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards