Alla inlägg den 7 maj 2011

Av Anna Svensson - 7 maj 2011 18:04

Började dagen med en tur till sommarstugan. Bertil fixade lite praktiska saker, jag och Simon roade oss - och hundarna - på ön. Knallade runt en del i den steniga, risiga terrängen och jag fortsätter fascineras av Vildas enorma förmåga att ta sig fram. Och ta sig fram snabbt! Efter ett par timmar blev det hemfärd. Då packade jag med Vilda och Simon för en spårsväng. 

Planerade för ängsspår, men det blåste så kraftigt så jag ändrade mig till ett skogsspår som gick ut en liten bit på äng. Tre apporter. 

Under liggtiden körde jag först ett upplet. Jättesmal ruta, ca 5 meter, men fullt djup (ungefär, i alla fall!). Fem föremål, tre som satt högt (två vantar och en mössa), två som låg på backen (tennisbollar). Vilda fick se när vi vallade och sköt iväg som ett skott på kommando! Roligt att se att hon letade målmedvetet, så fort hon fick första föremålet i näsan jobbade hon ut det, grep och kom in i fullt ös. Inget tramsigt "kolla av rutan", inga planer på att byta föremål. Däremot så tog det enstund för henne att komma ut på fullt djup, hon snurrade lite halvvägs innan hon sköt iväg sista biten och fick föremålet i näsan. Andra skicket fanns ingen tvekan på djup, full fart hela vägen ut, hittade, kom in. Helt okomplicerat och jättesnyggt! Tredje skicket överraskade hon mig med att inte tveka alls, självklart skulle hon ut och leta fler grejer! Roligt, mtp att jag inte kört så många skick så ofta (bara om jag varvat med Daisy). Hon hade jättefint tempo, letade målmedvetet. Testade nu att gå lite utanför rutan men insåg snabbt att det inte lönade sig, vek in i rutan och hittade. Bingo! 

Efter det visade jag prov på mognad och omdöme(?!) och skickade inte henne på något fjärde skick - även om jag tror att det hade gått bra. Nu slutade vi med tre kanonfina skick i ryggen. Däremot så gick vi ut tillsammans i rutan för att plocka in snitslar och återstående föremål. Vilda hade näsan påkopplad och kom in med båda - jättefint!

Tränade lite framförgående också, vi har inte kommit så långt men jag börjar känna att jag har början på momentet riktigt fint grundad. 

Spåret fick liggtid ca 50 minuter, var nog ca 200 långt. Första pinnen ignorerade Vilda helt (eller fick inte i näsan), tvåan "slömarkerade" hon, liksom trean. Hmmm! Däremot var jag väldigt nöjd med hennes spårarbete idag. Ett par tapp, ett par slarv, men mestadels riktigt spårnoga och fint. Det är sååå viktigt att jag bromsar henne i spåret. Blystövlar på! Dessutom tror jag att det passar henne att ha gjort någonting annat före spåret, så hon inte är för het. 

Sammanfattningsvis en fin hunddag!

Av Anna Svensson - 7 maj 2011 09:50

Övertaggad matte och övertaggad hund körde lite lydnadslydnad igår. Resultatet blev väl lite småslarvigt här och där, men roligt hade vi! Planerna för dagen är sommarstugan, spår och mer nötande av framförgående. 

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards