Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

Hmmm... Korkat.

Av Anna Svensson - 17 maj 2011 17:47

 Kom hem sent igår pga kurs i Uppsala. Men när vädret var fint och Katti ville spåra så hakade jag förstås på. So far, so good. Men när jag kom hem hade det hänt en del saker på eftermiddagen, så jag var inte helt i allra bästa balans när jag åkte iväg. Fick dessutom för mig att både Daisy och Simon skulle följa med. 

Lade ut ett kort pinnspår till Vilda, som Simon fick följa med ut på. Sedan lade jag ett appellspår också. Daisy fick ett skogsspår av Katti. 

Sedan gjorde jag rader av misstag: 


Misstag 1. Bestämde mig för att Vilda skulle få frispåra pinnstigen. Hallå, hon med hennes tempo?? Det blev en racer iväg, förbi nästan alla pinnar, en pinne i näsan, in med den, sedan någon slags uppletandevariant med resten. In med pinnarna kom hon, men som inlärningstillfälle blev det kasst. 


Misstag 2. Bestämde mig för att varva ner och ta en fika. Jag brukar annars alltid låta hundarna rusa av sig en sväng, eftersom de blir så laddade av att komma ut i skogen. Att det var ett misstag att skippa dne rutinen visade sig under resten av kvällen...


Misstag 3. Passade på att träna lite lydnad med VIlda. Tandvisningen gick jättefint. Moment två, budföring. Nu med känd mottagare ville jag ha full sträcka. Problemet var bara att dels så kom sambon precis för att hämta sonen, och stannade på halva sträckan. "Ska gå ändå" tänkte jag, det var väl det som var misstag nummer tre... Vilda var jättedistraherad och tappade helt vad hon höll p åmed. Efter massor av stöd fatatde hon till slut och sprang tillbaka. 


Misstag 4. Gjorde om samma sak igen!! I stället för att korta ner avståndet så tänkte jag att "nu vet hon vad hon ska göra" och skickade om henne. Vilda älskar ju egentligen budföring. Resultat - ännu ett stort frågetecken och en ganska misslyckad övning. Men tro inte att jag gav mig! Nejdå, jag lämnade dörren öppen för... 


Misstag nummer 5! Jag skojar inte jag gjorde om samma grej igen! Till min stora glädje hade nu polletten trillat ner, som jag hoppats på, och hon sköt iväg som ett spjut. 10 meter. Sedan stannade hon till och nosade på en fläck! Nu surnade jag ur, något jag sällan gör på Vilda, och vrålade "nej" så det antagligen hördes neråt Gävletrakten... Resultatet blev fröstås inte att hon slutade nosa på fläckar, resultatet blev att hon inte vågade gå en meter ifrån mig... Löste dock det hela genom att fortsätta med några budöfringar till, på kortare avstånd... 


Sedan hade vi lite bra träning. Jag körde linförighet med dirigering, helt ok. Men jag noterade en sak - blir raksträckorna för långa så lämnar hon positionen. Då tror hon att det är framförgående på gång... Framförgående testade vi också, hon gick verkligen jättefint, bra utgång, hyggligt långa sträckor, ingen tvekan, för det mesta en bra position även om hon initialt låg lite långt åt höger. Däremot har jag inte vävt ihop hela momentet med halter, vändningar etc. 


Misstag 6. Vilda låg i bilen, körde lite rask lydnad, låg i bilen, bara snabbrastad, och så var det spårdags. När hon studsade som en speedad känguru bredvid mig borde jag ha... anat oråd. Men icke! Selade på, släppte på, hon for iväg... och var lost. Fick ägna de första fem minutrarna åt att få hunden att fokusera på uppgiften. Hela första raksträckan var illa, riktigt illa. Självklart tog hon inte heller någon pinne där. Men sedan började hon landa, och de sista 200 metrarna var helt godkända. Hon iddes till och med markera pinnarna! :0) 


Misstag 7. Under allt detta fylldes luften av ljuva vrål från en upprörd storpudel. 


Sedan tror jag inte att jag hann göra fler fel. Avslutade kvällen med att göra det jag borde gjort från början, ge hundarna en lång, härlig promenad... 


(Fråga: varför ska man lista sina misstag? Svar: därför att dels lär man sig själv något av att bearbeta dem, dels kanske det kan vara till hjälp för någon annan). 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards