Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

Framförgående

Av Anna Svensson - 17 maj 2011 21:17

Trött, stressad men med en stark längtan ut hade jag beslutsångest inför kvällen. Regnet gjorde att jag bestämde mig för att stanna hemma. Efter en timme slutade dropparna falla, samtidigt som sonen frågade om vi inte skulle ut i skogen… Lite visare efter gårdagen bestämde jag mig för en långpromenad på flyget (där hundarna kan springa lösa och sonen kan cykla bredvid mig). Övertalade mannen att följa med och så blev det ett lysande tillfälle att få till lite filmning! Ville gärna ha en fimsnutt på framförgåendet, då det är ett moment som ofta diskuteras. Jag har provat några olika metoder men fastnat för följande:

  1. Få hunden intresserad av att gå framåt. Med Daisy gick jag iväg långt, låtsades vara intresserad av backen och gick tillbaka, ”fingerad punkt”. Med Vilda hade jag en helt annan plan, så jag köpte en sorts godishållare i noshöjd. Lät henne se när jag lade dit godis.
  2. Till Daisy körde jag belöning ”från himlen” redan från början, det fanns ju inget att hitta på den fingerade punkten… Belöningen kom alltid långt innan hon var i närheten av punkten, så hon inte skulle lockas att nosa i backen.
  3. Med Vilda gjorde jag initialt så att jag släppte kopplet och lät henne springa till godishållaren. Men ganska snabbt (efter ca 3-4 träningar med 4-5 repetitioner per träning) ville jag kunna vända henne och gå sträckan åt motsatt håll. Då blev boll framför nosen den givna belöningen. Fascinerande är att hon, redan första gången jag vände henne, förstod att hon skulle gå framför när hon fick kommandot. Detta trots att ”draget”, godishållaren, befann sig bakom henne och därmed borde ha motsatt effekt. Det blev inte så många steg framför, och lite tveksamt, men ändå! Det var för ca en vecka sedan (gissar jag, får väl kolla bloggen…)
  4. I går bestämde jag mig för att testa på ny plats, utan godishållare, och hon greppade direkt! Det såg ut ungefär som dagens filmning. Tror det blev bättre än gången innan tack vare att hon inte hade någon godishållare bakom ryggen!
  5. Nu handlar det om att befästa, få henne att fungera i olika miljöer (vilket hon ytterligare visade i dag att hon faktiskt fixar), bygga på med ställande etc.
  6. Den stora risken är förstås att man råkar belöna om/när hon vänder sig om, så hon börjar gå och kika bakåt…
  7. Ambitionsnivån i det här momentet är inte en tia, det är helt ok för mig att hon stretar i kopplet.


På de filmade sekvenserna ser man följande:


Vilda på ett ställe där hon aldrig gjort framförgående förut. Jag har inte gått sträckan eller gjort någon annan retning före. Hon är ändå jätteladdad och tjuvstartar hela tiden! Trots att sambon står halvvägs och filmar, vilket stör henne lite, så gör hon momentet riktigt fint! Jag håller tillbaka henne rent fysiskt från tjuvstarterna men bråkar f ö inte så mycket om det. En senare fråga!

 
 


Andra gången tycker jag är riktigt bra. Mindre störd, bra intensitet, ”lagom” på alla sätt. Observera störningen i form av sonen som skymtar förbi! Tredje gången visar hur jag råkar misslyckas totalt. Kastar bollen, hon vänder på huvudet och råkar få belöningen precis när hon tittar bakåt. Aj,aj!


 
 

Men sista klippet, från den fjärde och sista repetitionen, visar ingen ökad tendens att titta bakåt. Min ”plan B” om hon skulle börja göra det är att använda klickern och klicka när hon tittar framåt. Nackdelen med det är att hon då vänder sig om på klickljudet och själva belöningen kommer när hon är vänd åt helt fel håll. Fördelen är att man inte får en hund som går och lyssnar efter ljud från armrörelser…



 


Sammanfattningsvis är jag jättenöjd med framförgåendet vi har, även om ”allt” runtomkring fattas: framföringssträcka, ställande etc. 


Sist men inte minst gjorde vi några riktigt lyckade budföringar på full sträcka, kändes fint efter gårdagens trassel. Sedan blev det långpromenad (och då började förstås regnet igen...) Skön kväll blev det i alla fall!

 
 
Ingen bild

Lina och Spookie

18 maj 2011 01:03

Härligt framförgående!! Duktiga ni är! Det som är tråkigt att att jag inte kan skryta om er i min blogg då jag inte fattar hur man kopierar filmerna i det där formatet...

Anna Svensson

18 maj 2011 16:37

Tack! Ja, det är roligt med hennes motivation, och hon går verkligen rakt och fint. Lite het, men dels ser jag det som ett lyxproblem, dels tänker jag att jag kan fixa det senare om jag skulle få en massa tid över! Försöker gärna fixa över någon film till dig, hojta till vilken du vill ha så ska jag testa! Det blir dock inte de närmsta dagarna...

 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

18 maj 2011 16:59

Anna, du har ju riktig bra struktur på inlärningen i det här momentet. För mig verkar det jättesvårt att lära in framförgåendet. Men det ser ju så bra ut och jag tror du gör alldeles rätt med bollen. Är hon lika "galen" i boll som Prime är kommer du otroligt långt med den. Sen verkar ni ha så trevligt under träningen och det tycker jag mycket om. Så spännande och så levande det blir med film. Det bästa är ju också att man ser sina egna små fel när man filmar, "så mera film åt folket! :)Ps jag har skickat ett mail till dig DS

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

18 maj 2011 22:04

Ja, jag börjar gå över mer och mer på boll. Har varit lite återhållsam i början, varit rädd för att hon ska "låsa" på bollen och slarva i utförandet. Men jag har inte sett några sådana tendenser, dessutom så är det uppenbart så att alla moment där jag använder boll snabbt blir favoritmoment. Så varför inte använda ett så starkt vapen! :0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards