Alla inlägg den 18 maj 2011

Av Anna Svensson - 18 maj 2011 22:12

Kände mig lite pressad på dagens träning, det sista kurstillfället och sista träningen före tävlingsträningen. Hur kommer Vilda att fungera i tävling..?

Svaret kom snabbt: inte alls. Men det beror inte på henne.

Jag blev som en helt annan person, lite stressad och spänd, och betedde mig helt annorlunda än när jag tränar annars.  När våra kursledare tittade på mig och dirigerade så kunde hon plötsligt varken fot eller läggande! Nej, ligg hade hon faktiskt aldrig hört förut! Jag skojar inte om jag säger att det tog tio försök innan vi var på en tillräcklig nybörjarnivå för att Vilda skulle förstå vad hon skulle göra... 

Tack och lov förstod jag till slut varför hon betedde sig så konstigt, tog ett djupt andetag, bestämde mig för att strunta i alla tävlingstankar och träna som vanligt. Och tänk, då förstod Vilda igen! 


Momentmässig sammanfattning: 

Fot - katastrof. Ouppmärksam, släppte, allt var egentligen fel... Om man bortser från det fick jag en hel del konstruktiva råd om hur jag ska planera mina svängar och helomvändningar. Ska träna på det i lugn och ro hemma! När vi inte hade någon instruktör som gjorde matte nervös (våra instruktörer är världens snällaste, stressen ligger i mina egna prestationskrav) så fungerade fot riktigt fint trots alla störningar i form av hundar runtom. 


Läggande under gång - va? Vad betyder det?? Tänka på: inte gå för fort på transporten. 


Framförgående: superfint trots störningar på nära håll, fungerade även fint när jag pressade henne lite och körde det bland koner (som hon annarsgärna drar sig till). Utvidgade momentet med att lägga till ett stanna, lugnt gå fram och lägga bollen fem meter framför henne, gå tillbaka bakom henne och sedan viska "varsågod"! 


Inkallning: Fint, bra fart, bra avslut. 


Apportering: bra. 


Hopp: I stort sett jättefint. Enda smolket var att hon stannade väldigt nära hindret en gång. Jag testade att vänta ut henne (hade inte lagt någon target), men då testade hon att sätta sig i stället. Jag accepterade det och lät henne hoppa tillbaka, men då hade hon blivit lite osäker och det krävdes dk för att få iväg henne nästa gång. Läxa: Använda alltid target i träning!


Budföring: 50 meter, tävlingsmässigt. Ojoj vad pudelhuvudet svängde när vi hade ställt upp oss för skick! Rakt fram stod mottagaren, snett till höger låg rutan! Vad välja? Jag försökte stötta genom att säga ett snällt nej när hon tittade på rutan och enn bra när hon tittade på mottagaren, men... Hon valde rutan. Dock stannade hon bara till där ett par sekunder, kikade på mig och laddade sedan, utan dk, på i full fart mot mottagaren. Gjorde två skick till som hon fixade helt fint. 


Platsliggning: Tävlingsmässigt. Låg faktiskt och skruvade på sig lite, har jag inte sett förut. Kändes ändå stabil. 


Sedan tror jag inte vi gjorde någonting mer? Sammanfattningsvis ömsom vin, ömsom vatten. 

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards