Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Anna Svensson - 19 maj 2011 21:41

Hade tänkt filma denna debut men det blev tack och lov inget av med det!


Värmde upp med lite uppletande ute i skogen, tre fina skick, raka och bra, bra djup, bra sök, bra gripande, bra ingångar, nöjd matte!


Sedan klubben. Kom precis när skotten skulle börja, jag trodde det var en halvtimme senare. Hade planerat att komma i god tid... Märkte ingen som helst rädsla på skotten i alla fall, däremot tittade hon till vid nästan varje smäll. 


Tävlingen: 


Platsliggning - blev lite osäker på hunden bredvid och var väldigt fokuserad på henne vid läggandet. Dk, betyg 9. Låg faktiskt lite oroligt också, tyckte jag. 


Tandvisning: Perfekt! 10. 


Budföring: grymt fint, 10. 


Sedan var det slut på glädjeämnen! 


Linförighet: Riktigt hyggligt, tyckte jag. Vi hittade en trevlig stäming, hon följde fint, slarvade lite här och där, kängurustudsade under språngmarschen, trasslade då dessutom in sig i kopplet... Men det var glatt, trevligt och hon höll fokus på mig. Betyget blev 7,5. 


Framförgående: Lite tveksamt från start, sedan rakt och fint. Jag bröt momentet med en bollbelöning så en nolla i betyg blev det förstås!


Läggande under gång: Återigen som bortblåst ur Vildas minne! Initialt tyckte hon att vi skulle fortsätta leka med bollen, yrade runt som en stolla och var bara... helt lost. Nåja, efter gårdagen var det inte oväntat, trots att vi däremellan fått en rad väldigt fina lägganden under gång. 


Inkallning: Betyg 0, betyg 0, betyg 0, betyg 10!  Vadan detta? Första gången jag lämnade Vilda lyfte hon på rumpan och klev fram några centimeter. På en träningstävling låter jag inte henne komma undan med det, gick tillbaka, flyttade bak henne, gick iväg... Nu låg hon när jag vände mig om! Gick tillbaka, satte upp henne, hann fyra meter innan tävlingsledaren hintade om att hon lagt sig igen! Gick tillbaka, satte upp henne, försökte vara tydlig - hon satt kvar och gjorde en 10-poängsinkallning. (Mitt fel att hon lade sig - jag lämnar henne ofta sittande när jag t ex lägger ut föremål till uppletande och har då accepterat, till och med belönat, även om hon legat när jag kommit tillbaks. Korkat? Ja, uppenbart!) 


Apportering: Tja, vad säga? Jag kastade apporten, hon tjuvade. Jag bröt henne (hon lyssnade faktiskt!), gjorde om, hon satt kvar jättefint, på kommandot sköt hon iväg som en kanon. Förbi apporten och till rutan , ca 40 meter bort, där hon bjöd på perfekt position... Kollade av mig i två sekunder, när belöningen uteblev rusade hon tillbaks till apporten och jag var säker på att hon nu skulle avsluta med en snygg apportering. men nix, hon plockade upp apporten och sprang tillbaks till rutan! Nu drog jag till med en inkallning, full fart in. Av någon fullständigt obegriplig anledning skulle jag underlätta för henne vid ingången, vilket bara resulterade i att vi krockade när hon kom springande i full fart så hon tappade apporten... Behöver jag skriva vad vi fick för betyg..? 


Hopp: Gjorde hon jättefint. Två avdrag: hon satte sig såpass långt vid sidan om hindret på andra sidan att jag var rädd för att hon inte skulle ta hindret på tillbakavägen. För att vara säker gav jag dk, vilket jag antagligen inte hade behövt. I avslutet satte hon sig snett. Betyg 7. 


Sammantaget en bra genomkörare där Vilda orkade igenom hela programmet, hade en positiv attitiyd, glad och snabb. Lite fel här och där, men det kändes som begripliga fel. Dessutom var jag jätteglad och stolt över min hemmaklubb, det var verkligen mysigt att gå tävlingen, inga sura miner utan tvärtom bara uppmuntran när vi ville göra om moment och glada skratt när Vilda tokade sig som mest. 

Jag tror att det var ett rejält steg framåt mot Vildas första tävlingsstart!


(Och ja, vi gjorde en mix av ettan och appellen, en extra tandvisning är aldrig fel!)

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards