Direktlänk till inlägg 22 maj 2011

Sökkurs dag 2

Av Anna Svensson - 22 maj 2011 19:40

I dag var det dags för andra halvan av sökkursen. Det är bara att ge sig, Vilda är verkligen ett sökämne och jag borde genast börja träna! Har dock fortfarande någon slags plan om att vänta minst till hösten... 


Körde en vindövning. Där får Vilda figgen direkt, men alla hundarna har haft problem med kastvindar. Har vi släppt dem för tidigt så har de rusat ut en bit och sedan tappat figgen. Så trots Vildas ihärdiga markerande fortsätter jag gå (alldeles för länge, ser jag ju nu). Till slut tröttnar hon och sätter sig ner och markerar figgen! Då fattar matte att det nog är dags...   



   

Sedan körde vi på med figge i korridor. Vilda fick fyra skick. Det första blev ganska yrt, men hon hittade efter en stund. Det andra var riktigt hyggligt fokuserat. På filmen syns skick nummer tre, nu i en ny korridor. Jättefint jobbat av henne tycker jag, fokuserar och går ut bra på djupet. Enda retningen nu har varit att se figgen ett par meter ut från baslinjen. Men vindförhållandena är fina, hyggligt bra motvind om än lite turbulent. 



 

Dagens sista övning för Vilda blev en figge som låg bara ca 5 meter ut. Detta för att se om näsan var påkopplad. Dessutom gjorde vi den för att visa hur man kan träna markeringar i själva söket. Vilda hade fin fart ut och tog figgen direkt. Fick sedan kampa loss leksaken och komma in till mig med den (den var "rulle"). När hon kom in fick hon en liten belöning och sedan körde vi påvis (jag ropade "var är du?" och figgen fick svara). Med den hjälpen gjorde Vilda ett jättefint påvis. För henne, som är van vid t ex uppletande, så tror jag att den här metoden kommer att räcka för att få in markeringen. 


Ett stort plus för att Vilda var tyst och lugn i bilen hela dagen. 

 
 
Lina och Spookie

Lina och Spookie

23 maj 2011 02:20

Fräckt! Skicka gärna de filmerna så kan vi se om jag får in dem i min blogg!

http://www.kennelengine.se

 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

23 maj 2011 08:12

Herre gud, vad häftigt! Dags att börja lita på tjejen. Finns det nån anledning till att du vill vänta? Dom gånger Star har provat, har han alltid visat sig på styva linan. Jag tror att lilla Vilda kommer att överraska dig många gånger här :)Så roligt!!

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

23 maj 2011 08:30

Visst är det härligt att se! Återigen denna glädje och entusiasm som dessa valpar är så fulla av! Blev också lite impad av att hon höll så väl under helgen, sökskicket jag lade ut var ett av de sista efter två ganska intensiva dagar.
Varför jag vill vänta? Ja, egentligen mest för att vi gör så många olika saker just nu att det inte känns som om vi kommer framåt. Å andra sidan är det kanske bättre att leka in en bra grund i det mesta nu - vilket är det jag egentligen vill.... Hmmm, får nog fundera lite mer på detta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards