Alla inlägg den 10 juni 2011

Av Anna Svensson - 10 juni 2011 07:51

Hade stora planer för gårdagen men av helt icke-hundiga skäl så rann all entusiasm av mig. Dock blev det en sväng till klubben. Hundträning och social samvaro är trots allt mental vila för mig.


Vi började med en platsliggning. Initialt stod jag bara ett par meter från Vilda, när allt verkade lugnt gick jag iväg ca 30 meter och pratade med en kompis. Hon låg som fastspikad. Som bonus var det avlägsna skott i bakgrunden. När platsliggningen var slut var det ganska stojjigt bland hundarna runtomkring, någon som blev hoppig och yr, en annan som matten avslutade platsliggningen med en inkallning etc. Glädjande nog verkade Vilda inte alls bli orolig över det. Lyckat!


Budföring tillhör ju också mina nya "alltid träna"-grejer. Testade en lite extralång sträcka (60? 70? Inte vet jag hur många meter!), en del störningar runt omkring men Vilda fixade den galant! Matte hojtade också över hela planen att nu skulle det springas budföring, så snälla, inga lösa hundar om de kan smita och jaga liten pudel... Mottagaren fick instruktioner om att vänta ut henne lite innan hon gav godis, för att minska risken för tjuvstarter. Tre skick: till mottagare med godisbelöning, till matte, tillbaka till mottagare med godis + kamplek. Fullt ös alla sträckorna och jättefint avslut med toppenmottagare. Lyckat!


Sedan blev det fika,  (nej, jag menar hund- och passivitetsträning! *s*) för att avslutningsvis bli ett kort lydnadspass igen.

Framförgående: fint ut, fin riktning, vänder sig gärna om i halterna men jag tror det blir bättre. Testade att ha henne lös en gång för tat se hur hon skulle reagera då. Vad hon gjorde? Studsade runt och undrade var bollen var! Byt metod! :0)


Fot: Hyggligt bra fot med ögonkontakt 80 % av tiden. Jag körde ett halvlångt pass och laddade på med bollbelöning, tror att det är melodin. Dock får jag INTE hamna i att jag alltid kör långa, sega pass. Hade ingen klicker med, tänkte ändå göra ett litet försök att få ordning på språngmarschen men det blev rena lekstugan så det lade jag ner. Lyckat i stora drag, men jisses, visst finns det saker att jobba på...


Ställande och läggande: fungerade riktigt bra, en viss tendens att sätta sig på ställandet har hon. Funderar på om det beror på att hon är så ruskigt snabb i huvudet att hon är halvvägs ner redan på "ss..." och aldrig hinner höra resten? Läggandena fungerar fint igen, nu belönar jag bara med leksak. Kör bara direktbelöning, inte tävlingsmässigt med att gå ifrån henne etc.


Inkallning: Gjorde en, med bollkast bakom ryggen ist f ingång. Vill öka hennes laddning något ytterligare, inte pga tempot, som redan är maxat, utan för att minska risken att hon lägger sig.


Tandvisning: Nu sitter hon stilla med viftande svans och väntar på att det ska vara över så hon kan få sin korv... :0)



Det sista som händer på klubben är att jag o en kelpie är på lydnadsplanen och tränar. Då kommer en bekant förbi, jag går dit för tat prata lite, och vips, ett par minuter senare har en liten hund dragit från agilityplanen, ut på lydnadsplanen och flygit på kelpien, så det blir fullt slagsmål. Tycker synd om den hunden och ägaren, men tackar gud att det inte var jag och Vilda som råkade stå i skottgluggen. Det hade verkligen varit det sista vi behövde just nu!


Väl hemma i vardagsrummet igen kändes det som att det blivit väldigt lite tränat, så jag plockade fram tung- och metallapporten. Tungen var så besvärlig och skulle ideligen tappas i golvet, så för att inte väcka man och barn så fick den vara! I stället metallapporterade vi. Till min stora glädje reagerade Vilda inte det minsta på materialet. Hon hämtade den raskt och glatt gång på gång. Lyckat!


Ja, det var vad det blev igår. Sök/spår/upplet får vänta till någon annan dag (ikväll..?) men lydnad och skott fick vi i alla fall!


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards