Direktlänk till inlägg 18 juni 2011

Men hur det blev...

Av Anna Svensson - 18 juni 2011 14:50

Sök i duggregn. Dessutom var vi bara två personer, jag och Anders (kan det vara så att andra människor har annat för sig en fredagkväll..?!)


Nå, jag hade funderat på att jag ville ha en sökruta med lite bättre gömställen. Nu har vi suttit bakom en gran, sten eller liknande och risken att bli upptäckt med ögonen de allra sista metrarna har varit påtaglig. Så jag klurade och valde ett ganska stenigt ställe. Har kört upplet med Vilda där flera gånger utan problem. Men nu skulle rutan dessutom breddas, och då blev det ganska tuff terräng i den andra delen. Hur tuff förstod jag inte förrän det var försent. 


Skickade Vilda på ett vanligt skick uppe bland stenarna, gick jättefint. Skick två skulle då vara i rutans andra del, full av skvattram och annat elände. Gick uselt, jag valde till slut att gå med Vilda ut i rutan för att stötta upp henne och få ett bra avslut. Tänkte sedan göra ett kort och lätt skick i rutans första del, då var Vilda som ett frågetecken. Varför vet jag fortfarande inte? För att det var samma figge? För att området redan var avsökt? För att skicket innan varit för svårt??? Ingen aning. Bröt i alla fall, satte på min lilla blöta hund ett vintertäcke och lät henne vänta i bilen. 


Den andra hunden ville inte ens ha ett skick bland stenarna, han sprang ut fint, höll inte i letandet och gick tillbaka tom. Då bröt vi och gjorde om helt. 

Vallade en korridor i lättsprungen terräng, hittade hyggliga gömmor i skapligt täta granar och körde "som vi brukar". Till min stora lättnad gick då Vilda precis lika  som vanligt, full fart ut, fin markering, fint påvis. 

Nu får jag klura lite på hur jag ska tänka kring terräng etc åt henne.  Och jag SKA INTE lägga samma figge i samma område. Vet ju det, men är man bara två så... Tja, då får manju faktiskt anpassa träningen i stället för att planera dumma övningar.  


I helgen tror jag att det blir vila, långa skogspromenader och möjligen lite lydnad i morgon. Är fortfarande lite mosig i hjärnan efter torsdagens nattjour. Ska sedan försöka klämma in något spår också. Märker att jag inte alls håller min plan, kör alldeles för mycket sök och för lite annat. Disciplin!!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards