Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

...och igen...

Av Anna Svensson - 19 juni 2011 13:35

Skulle ut på promenad + spår, träffade på en i sökgänget och vips blev det ett par sökskick i stället. Den här gången gick det jättefint. Men jag håller inte min plan alls! Prioriterar söket alldeles för högt. 

Problemet är att Vildas storlek gör att vi aldrig kan komma särskilt långt i söket. Hur mycket tid är det då vettigt att lägga - när tid är något man har begränsat av och det finns grenar hon har betydligt större fysiska förutsättningar att lyckas i? Lydnaden, spåret, allt annat hamnar ju liksom efter... Å andra sidan är söket så himla roligt! 


Jag har plöjt igenom tre olika sökböcker - två av den äldre modellen (Sjöstens och Järveruds) samt en nyare (Git Jering). Canis sökbok har jag inte läst, bara hört talas om att den finns. Av de tre jag läst så har jag till grundövningarna använt mig av Sjöstens, med minnesbildsträning. MEN om jag tänker satsa tävlingsmässigt så tror jag faktiskt mest på Jerings. Har egentligen varit emot popuper, men... Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig! Vind, som Järverud kör, är opålitligt och svårt. Minnesbilder - ja gärna, men en svaghet i Sjöstens bok är det här med vittringsstig från figuranten. Jag tror att Vilda, trots extremt noggrann vallning, hämtat en del stöd i det hittills. men det är bara en gissning. Kan i alla fall se det som ett problem i längden med deras metod. Så det blir popuper. Ska köpa walkie-talkie. *suck* Och, baske mig, träna sök max en gång per vecka. Allra, allra mest två gånger... 


I dag skulle vi bara gå en promenad. Var ute en timme efter en fin grusväg, sonen cyklade, jag och Vilda promenerade. Men bilen var parkerad vid en hundklubb, och viss blev det lite träning innan vi åkte hem! 

Fot - pyttekort pass med belöning när hon sprang fint i språngmarschen. 

Läggande  - med bollbelöning

Inkallning - lämnade, gick, kastade boll och sa varsågod när hon inte lagt sig trots att jag gått 20-25 meter. Satte henne igen, gick 15 meter, inkallning. Bra fart, hyggligt bra avslut. 

Ställande - mnja, inte har hon det än. Men vi nötte lite grundövningar och snart lossnar det nog. 

Hopp - tränade olika varianter. Ettanhopp, helt appellhopp, bara uthopp - alla var riktigt snygga. 

Avslutningsvis fick Simon vara kung och bestämma vilka hinder som skulle avverkas på agilitybanan!

En avslappnad och skön träning!

 
 
Erika

Erika

19 juni 2011 15:06

I och för sig kan ni nog komma bra långt i söket. Jag har tränat mycket sök med två kelpies, den ena elithund och den andra högre, och tiken är inte stor alls.

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

20 juni 2011 09:54

Tack för uppmuntran, behöver det nu! Upplever iofs Vilda som bra mycket mindre än en kelpie (ca 38 cm, sju kilo) men jag tycker tat hon är jätteduktig i terräng och är aldrig rädd för att anstränga sig.
Jag får nog helt enkelt försöka ge mig ut och kika på lite tävlingsrutor, känner att jag har för dålig koll. Gled ju bara in på det här, tyckte det var kul och vips, så var vi igång... Vår klubb har tyvärr inte några egna söktävlingar. Och när man kommer till grannklubbar så behöver man guidning för att hitta deras sökrutor! :0) Men jag ska lägga på ett kol, och tills dess försöka med väldiciplinerat "en gång i veckan"-sök! (Torde bli lätt just denna vecka, med midsommarafton mm...)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards