Alla inlägg den 5 augusti 2011

Av Anna Svensson - 5 augusti 2011 00:35

I dag körde vi vår andra lydnadsetta, kvällstävling i Hudik. Vilda var extra berörd av de andra hundarna, vet inte om hon kanske har lite hormonspöken på gång? Kan vara löpdags när som helst nu. En ung, yvig goldenhane tyckte hon var extra jobbig. Självklart hade han numret bredvid oss, dvs skulle ligga bredvid oss på platsliggningen. Ettans platsliggning var delad i två grupper. I den första gick två hundar upp. Lite obehagligt såg det ut, den första gick upp och smög mot sin matte, då rusade en annan upp med rest ragg och mot den första. Men den gick att bryta och så blev det omläggning. I vår grupp kom jag på den ljusa idén att vända bort Vilda när goldenhanen kom in på planen. Hon tycker annars att det är lite jobbigt just när en sprallig hund kommer och går nästan rakt mot henne. Nu slapp vi det problemet!

Själva platsliggningen kändes ganska orolig. Tror alla de andra hundarna fick avdrag för pip, nosande och gnäll. Men ingen reste sig. Vilda låg som ett litet ljus och fick en välförtjänt tia!

Även tandvisningen var en tia.

Resten:

Linförighet: 9. Hon gick verkligen toppensnyggt! Var med så fint i tempoväxlingar, svängar etc. Det hon tappade lite i var någon halt, som blev sned.

Läggande under gång: en fet nolla. Vilda hade aldrig hört ordet ligg förut!Ironiskt nog hade hon 9 i betyg på läggandet förra gången vi tävlade...

Inkallning: 9. Fint tempo, lite slarvigt avslut.

Ställande under gång: 5. Krävdes kraftigt dk för att få till något stopp över huvud taget.

Apportering: 9. Greppade och höll jättefint, men lättade lite på rumpan i samband med gripandet.

Hopp: 9. Nu satt hon nära hindret, för att det inte skulle kunna bli några missförstånd!

Helhet: 9.

Totalpoäng 154, och återigen ett andrapris. Men Vilda bjöd som vanligt på godunderhållning (bland annat med sina känguruskutt, och med en stark vilja att stjäla med sig en apportbock från domarbordet när vårt program var slut!). Dessutom gjorde hon ju stora delar av programmet väldigt, väldigt bra. Lite roligt var att två ur publiken blev pudelfrälsta på kuppen och åtminstone den ena tror jag faktiskt bestämde sig för att nästa hund ska bli en pudel!

Nu måste jag klura på hur jag ska få ställanden och lägganden som funkar även på tävling, och så måste jag bestämma mig för vad jag ska ha för tävlingsstrategi i höst. Hon är väl helt enkelt ung och inte tillräckligt genomarbetad. Klarar mig utan fler ”nästan”-platser nu! Å andra sidan så tror jag verkligen att tävlingserfarenheten är guld värd för lilla Vilda. Dessutom har vi ruskigt roligt när vi är ute. Tål att tänkas på...


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards