Direktlänk till inlägg 23 september 2011

Onsdagens sök - kortrapport!

Av Anna Svensson - 23 september 2011 14:11

Sök på schemat. Roligt! Vi hade en ny medlem i gruppen som ska tävla appellen i helgen, så vi vallade helt enkelt en appellruta. När det var Vildas tur var jag lite kluven hur jag skulle lägga upp övningen åt henne. Valde att göra figge 1 som vanligt tantsök. Hon fick sedan se figgen gå iväg från legan, ganska nära bakre baslinjen på rutan, ca 30 meter. Under tiden smög en annan figurant ut och lade sig ca 20 meter från stigen, på linje med figge 1 (går det att förstå hur jag menar..?). Så gick jag tillbaka till stigen och skickade, med planen att draget från figge ett skulle få henne att gå ut, och att hon på vägen skulle få figge 2 i näsan och markera honom i stället. Planen gick åt skogen! Hon gjorde ett jättefint skick ut till figge ett och markerade henne i stället. Då valde jag att inte göra något andra skick på figge 2. Skickade sedan på andra sidan stigen. Men nu fick hon ingen retning först, utan två figgar låg ”på rad”, den ena ca 10-15 meter ut, den andra ca 30 meter ut. Hon gick ut fint och markerade ettan. Nu bestämde jag mig för att testa att även skicka p+å figge två.Första gången gjorde hon en snurr i gammellegan och såg allmänt förvirrad ut. Då följde jag med henne ut till den och gjorde om skicket därifrån. Inga problem, gick ut fint och hittade figge 2. Som sista skick (hade jag tänkt!) lade vi en figge ca tio meter från vägen. Men honom fick hon inte i näsan alls! Efter att ha gjort två jättefina tomslag så kallade jag in henne och belönade, sedan lade vi ut figgen på andra sidan i stället. Där gick det hyggligt, hon hade lite spårtendenser men hittade när hon jobbade i vind. Sammanfattningsvis en rolig träningsdag, men jag känner att jag är ute på lite hal is när det gäller hur jag ska gå vidare…

 
 
Ingen bild

Gunilla

23 september 2011 20:04

..eh.. vad? .. jag fattar inte nåt av hur du gjorde... Men - får jag komma med ett förslag? Håll INTE på att göra en massa krångliga upplägg, utan gör det så enkelt som möjligt - varje gång. Om DU blir osäker, så kommer hon att bli det oxå. Trygghet i att hon gör rätt varje gång, i sitt självständiga arbete - är medicinen.
Hmm.. har jag sagt att du ska ta det lugnt m att utveckla sökträningen? INTE hasta fram och förändra upplägget till varenda träning?? Tror inte att jag sagt det nångång...

Anna Svensson

29 september 2011 12:03

Men det här var delvis efter ditt eget förslag... Kanske lite/mycket omständigt beskrivet bara, skulle helst behöva rita... Tanken var, i grova drag, helt enkelt att ge henne figge på mindre djup när man testar att inte ge henne lika mycket retning. Känns ändå som om man på något sätt måste komma vidare från den ganska kraftiga retning hon får nu, men den stegringsplan jag fick med mig av Kim var ungefär så här lång... Någon litteratur som går igenom "tantsök" har jag inte hittat, så på något sätt måste vi försöka ta oss vidare. Kanske ska lägga in minnesbild i stället, då? Det vi testade på lägret var ju annars en synretning, men det var egentligen inte Kim så förtjust i. Så - på något sätt måste vi komma vidare. Tycker jag har tagit det rätt lugnt nu som harvat samma typ av övning sedan i juni... Nog må man kunna försöka gå vidare då..?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards