Alla inlägg den 1 oktober 2011

Av Anna Svensson - 1 oktober 2011 14:36

Det har varit en hektisk vecka. Sjuk son, men till och från lite avlastning så jag kommit ut och tränat en stund. Måndag: kom på den lysande idén att baklängeskedja lydnadsettan. Jag menar, det är ju nästan en hel vecka kvar till tävling... Började ordentligt med hindret som sista moment, lade på apportering, ställande etc. Valde taktiken att belöna med godis efter varje delmoment för att bekräfta och hålla uppe motivationen. Efter sista momentet, hoppet, kom hennes bingo-belöning bollen!


Tisdag: körde igenom lydnadsettan igen, med samma baklängeskedjning, men började nu med ställandet som sista moment. (Lade sedan till inkallning, körde sedan läggande-inkallning-ställande etc). När jag kedjat hela vägen från ställandet så gjorde jag en komplett lydnadsetta, igen med delbelöningar (godis) och bingobelöning efter sista moment (boll). 

Träffade också på en sökkompis på klubben så vi drog ut i skogen och körde ett sökpass! 


Onsdag: Minns inte vad jag gjorde... Tror jag var upp och tränade lite agility och lite lydnad... Jo, det kanske var onsdag jag körde skotträning..? Testade en ny variant. Lade ut ett uppletandeföremål på planen, skickade Vilda, och sköt sedan tre skott under arbete. Hon hoppade till lätt på första skottet men fortsatte arbeta, ingen reaktion alls på skott två och tre. Tredje sköts när hon var på väg in till mig. Sedan lämnade jag henne sittande, gick ut och sköt ett skott på andra delen av planen samtidigt som jag kastade ett uppletandeföremål. Ingen synlig reaktion. Det mest spännande var att skicka henne på det föremålet - om hon lagt på sig av skjutandet så borde hon vara osäker eller visa någon form av tveksamhet inför att hämta sista prylen. Men nej, hon stack iväg som en liten kanonkula. Härligt! 


Torsdag: Jobbade vidare med baklängeskedjningen av ettan. Körde lite agility, Vilda fixade sex slalompinnar själv! 


Fredag: Spår. Ett ganska kort spår, ca 200-300 meter, men med rejäl liggtid (1,5-2 timmar) och riktigt knölig terräng. Började på uppvuxet kalhygge, med brötig skog, mycket skvattram och en hel del blöthål. Därifrån ut på ett riktigt "kalt" kalhygge, med många växlingar mellan knastertorr terräng och fukt/dyiga hålor. Vilda var lite het i starten och missade första apporten, men sedan jobbade hon riktigt fint och löste svårigheterna bra. Extra roligt att hon tog alla de andra apporterna! Ett litet problem är dock att hon plockar upp dem, men fortsätter spåra med apporten i mun i stället för att visa sitt fynd för matte... Så det gäller att vara vaken!


Lördag: Tävling! Lydnadsettan på hemmaklubben, 10 startande ekipage. Vilda kändes samarbetsvillig och fin. Lägre i intensitet än hon gjort vid sina tidigare tävlingar, och jag valde medvetet att inte försöka "dra upp" henne innan. Det visade sig vara en bra taktik! Hon gick en fokuserad och fin lydnad, slarvade lite på läggandet och ställandet men gjorde båda helt ok. Det enda hon tramsade bort helt var apporteringen (nia sist vi tävlade, femma nu... *suck*). När vi skulle göra hoppet så hade hon sådant drag på hindret (inte konstigt, med all baklängeskedjning jag gjort!) så jag fick vara väldigt bestämde för att hon inte skulle rusa dit och tjuvhoppa! 

Platsliggningen var lugn och fin. 


Våra poäng: 

Platsliggning   10

Tandvisning   10

Linförighet   9

Läggande   7,5

Inkallning   10

Ställande   7,5

Apportering   5

Hopp   10

Helhet   8,5


Summa: 177 poäng, ett efterlängtat förstapris och en andraplacering! 

Gissa om jag är glad!!!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards