Alla inlägg den 8 oktober 2011

Av Anna Svensson - 8 oktober 2011 10:04

Fri träning på klubben på torsdag. Gott om hundar där och Vilda var ganska skällig precis när vi kom. Men hon ger sig fort, och bara vi börjar jobba så kopplar hon bort de andra. Det blev lite blandad träning. Både sittande och liggande i grupp, båda utom synhåll. Gick hyggligt, lade sig en gång under sittandet men kändes ganska stabil för övrigt. Men visst märker jag en något ökad oro hos henne när jag försvinner helt. Bra att mängdträna på under trygga förhållanden! 

F ö så blev det en del lydnadstvåan-pyssel. Fjärrdirigering på kort avstånd, inga problem. Rutan... Utan target så provar hon sig fram till olika positioner, och kommer alltid rätt till slut. Men jag är inte helt övertygad om att det blir bra att fortsätta så. Det blir ju en form av shaping där man belönar när hon "äntligen" kommer rätt. Med target är hon grym! Högt tempo, stor motivation, korrekt placering i rutan (MEN, lustigt nog, så ställer hon sig aldrig på själva targeten... Den tycks mest bara vara ett minnesstöd för henne!)

Hopp enligt klass två. Tränade uthopp först, där vill hon inte riktigt lika långt ut som jag vill ha henne. Viker upp en halvmeter innan, target eller inte. På dk så letar hon sig ut till targeten. Hmmm. Testade att lägga upp hindret på 65 cm, som är hennes hopphöjd i högre/elitbruks (hybris, eller...? *flin*). Det gick utmärkt. Hon är så grymt smidig så hon skulle antagligen kunna hoppa 65 även om hon hade nosen mot hinderplankorna... Lite fritt följ blev det också, men rätt oinspirerat från min sida. Och så har jag kört en del framförgående. Hon går raka, fina sträckor. Jag måste disciplinera mig och träna mer halter, fot, vändningar etc. Och så vill jag komma igång med framåtsändandet! 

Allt som allt en lyckad träning.


Fredag

Agility. Tyckte handlingen funkade hyfsat. Slalomen... Tja, ibland gör hon en åttapinnars väldigt övertygande, ibland går det helt åt pipan! Roligt att träna är det i alla fall!


Skott. Körde en väldigt seriös skotträning med Vilda och Freda. Började med budföring med skott. Jag var skytt, Elin mottagare. När hon tagit emot och avslutat belöning-klappa-biten så sköt jag ett skott innan hon skickade tillbaka hunden. Både Vilda och Freda fick två skott var. Sedan körde vi platsliggning med skott. Började med att de fick sitta, Elin stod kvar med hundarna och jag sköt. Stod helt öppet, med rejält avstånd, framför hundarna. Efter ett skott så gick jag tillbaka och så körde vi platsliggning, tre skott. Freda är helt cool på skotten, bryr sig inte alls. Vilda har en positiv förväntan, och lillsvansen börjar gå vid varje skott. Men så länge hon har bra stadga så tycker jag att det är helt ok. På sista skottet kastade jag ett föremål som hon fick springa och ta efter avslutad platsliggning. 


I dag ser jag fram emot spår, lydnad, lite mer skott och kanske en stunds agility...


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards