Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Anna Svensson - 23 oktober 2011 19:22

Först måste jag berätta att jag har fortsatt datakris. Bara min lilla minidator som fungerar, vilket gör att jag surfar minimalt och nästan helt har tappat kontakten med omvärlden, plus att det blir glest mellan uppdateringarna.

Efter en halv evighet har jag dock lyckats ladda upp filmsnuttar från dagens sökövning! 


Jag tycker att jag skötte mig riktigt bra vid dagens träning. Vilda var välpromenerad innan, fick ändå gå med och valla rutan för att ha sprungit av sig ordentligt innan det var dags för arbete. Ett litet förväntansgnäll kom det ändå medan jag klädde på henne, men f ö bra. Fyra skick fick hon, alla på fullt djup. Ganska vindstilla, men stundvis lite drag från höger och/eller motvind. Perfekt!

Skick ett gick hon rakt ut ca 20-30 meter, vek sedan kraftigt åt vänster för att sedan vända upp igen (fick hon vind på figgen?). Fin markering, inga konstigheter. 


 

Skick två, drog lite åt vänster men inte så farligt. När hon kommit ut på djupet så gör hon en ny 90-gradersvinkling åt vänster, men vänder upp igen och hittar figgen. Hon blev dock lite brydd när hon inte lyckades hitta rullen på figgen. Började springa tillbaks till mig, men ångrade sig efter någon meter och återvände till figgen där hon fortsatte leta tills hon lyckades hitta den! Sedan fullt ös in. Hennes fasta rulle hängde och dinglade i bara en rem (som vanligt!!) så den var inget alternativ för henne, tyvärr. Annars tror jag nästan hon hade tagit den.


 


Skick tre blev en vänsterböj, men rätt bra ut tycker jag nog. När hon kommer in till mig ser man hur hennes fasta rulle lossnar helt och ramlar på backen!


 

Fjärde skicket ser man inte legan, den ligger ca 15-20 meter bakom den stora stenen. Vilda springer ganska rakt till storstenen, sedan blir det lite "yrande" sista biten ut, men ändå ett klart godkänt jobb, tycker jag. Och som ni ser så finns det ingen tendens att tröttna eller minska i intensitet... Nästa gång sla vi föröka köra båda sidor på ett annat område så vi får ut lite fler skick. 

Mycket glädjande i alla fall: Trots vissa kursändringar så jobbade hon sig ut på djupet, om inte spikrakt så i alla fall hyggligt rakt framför mig. Fina markeringar och påvis. Dessutom tycker jag att hon blir lite bättre för varje skick. Däremot så är jag tveksam till hur jag ska göra med hennes fasta rulle. Den trasslar hon in sig i mest hela tiden. Ofta har säkerhetsspännet löst ut när hon kommer in. Antingen måste jag testa att spänna upp den rejält, eller så får jag testa svenskrulle. Hmmm. 


Efter söket fick hon en halvtimmes promenad med rottisen Loke, i rent socialt syfte. Gick jättefint. När vi kom hem igen så ville sonen ut och gå, så då blev det ett par timmar till. Nu tillsammans med Daisy. Som bonus fick vi störning av en häst vid flera tillfällen, Vilda som förut tyckte att det var skumma typer verkade helt oberörd. 


Sammantaget en grymt skön dag i höstsolen med rolig och lyckad träning. Filmer kommer. Kanske. Om gud och tekniken vill. 

Av Anna Svensson - 23 oktober 2011 07:56

Var ju lite missnöjd med förra helgen för att jag inte lyckades anpassa träningen till Vildas personlighet. För mycket sitta i bilen, för lite lågintensiv aktivering. Så trots både spår och sök kändes hon underaktiverad och snarast mer uppvrvad när helgen var slut (något man får vara mycket uppmärksam på med den här tjejen!). 

Så i veckan låg fokus på promenader och lugn lydnad, spåra hinnar jag inte på kvällarna. Slutar för sent så det blir mörkt.  Onsdag testade jag lite lydnad, men var då så odisciplinerad och impulsiv att jag inte kunde låta bli att köra lite slalom inne på agilityn först. Fel, fel, fel - då hamnade hon i helt fel stämningsläge inför lydnaden och kostade på sig ett och annat voff igen...

F ö ingen träning i veckan förrän fredag. Då spårade vi, och det rejält! Sonen var med och tränade trädklättring tillsammans med en kompis. Vilda fick ett klurigt lägrespår - och promenad före, för att rusa av sig. Ca 800-1000 meter, 7-8 pinnar (glömt...), 45 minuters liggtid. Och ett spårupptag. Började i lätt tallskog, enstaka vinklar och övergångar. Bra skog för dte går mycket folk där så det finns garanterat äldre förledningsspår. Sedan över en rejäl grusväg, in i en tät, tät skog med ungtallar, därefter en övergång ut på fält, hundra meter fält, in bland ungtallarna igen och U-format åter in i den fina tallskogen. Vilda var så övertaggad att hon körde en kombination av spår och weightpull första halvan av spåret. Hon drog och slet, jag gick bak och bromsade. Trots ivern så jobbade hon fint. Gick dock över spåret vid upptaget, men vände spontant (vind?) och tog det fint åt rätt håll. Spårade riktigt noga och,ffa, hade id att plocka pinnarna!! Efter ca 500 meter tror jag hon fick mjölksyra... Då lugnde hon ner sig, såg rejält slut ut och hade plötsligt fått en rosa slips. Ungefär då började klurigheterna med alla terrängbyten... Det som hände var att hon envist spårade på, löste alla svårigheter - men inte "orkade" plocka några fler pinnar. Det blev precis som att hon gick in i en bubbla: "spåra, spåra,spåra" och inte hörde/såg mig, omgivningen och absolut inga spårpinnar! Blev ändå glad att hon hade drivet att fortsätta spårarbetet, och gjorde det noga och fint trots svårigheter. 


Lördag: som ett appellspår i skog, förutom att vi råkade traska in i en annan hunds spår så det blev rejält med förledning. Men det fixade hon fint. Bra upptag, mer sansat spårande än dagen innan, plockade alla pinnar (inklusive naturpinnar).

Fick också prova linjetag (spårade tillsammans med en flatte!) och det var ju supernyttigt för Vilda. Hon ville inte förstå att man inte fick rusa och kolla alla dummiesar på en gång! Vadå en i taget - tråååkigt! Så det blir en bra övning inför uppletet.


På kvällen så körde vi ett rejält lydnadspass, ca en timme, hemma på vändplanen. Mycket framförgående (gick fint), rutan (mnja, sådär, hur kan det vara så svårt att fatta att det är placering i mitten som ger belöning??) fot (går bättre och bättre, börjar få bak henne i position. Hon har haft en tendens att gå fram och ploga...). Ett par vanliga inkallningar (inga skall!!) och lägganden (fina). Testade sedan en egen variant på inkallning med ställande, med target halvvägs. Ska bli spännande att se om jag kan få till det!!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards