Alla inlägg den 30 oktober 2011

Av Anna Svensson - 30 oktober 2011 15:50

I dag körde vi sök med skick på båda sidor. Första gången på länge för Vilda, och inget hon provat särskilt mycket alls. Jag ville få lite "Hawaii-flyt" i söket...

Ena sidan hade klar motvind, där blev det tre figgar (nå, egentligen en figge, körde med flyende fig). På medvindssidan så blev det två, varav en i en liten koja med kamo-nät.

Första hunden som gick använde båda sidorna. Sedan körde vi två hundar emellan som bara använde motvindssidan, plus att vi tog en fika. Så när det var Vildas tur var vallningen på medvindssidan rätt gammal. Rätt eller fel så bestämde jag mig för att valla om den, för att ge henne bättre stöd ut.

Resultatet: Skick 1 (motvind): snyggt, fokuserat, bra tempo, riktigt rakt och fint. Nöjd!!


Skick två, medvind: rakt första 20-30 metrarna, sedan rena huller om buller-letandet. Över typ halva rutan... Bra: att hon inte ger sig! Letar verkligen tills hon hittar figgen. Dåligt:  Att hon inte bryter när jag kallar in henne (hon är hundra gånger bättre på inkallning i vardagen än i söket!). Att hon hullerombuller-letar.


Skick tre, motvind: Rakt och fint ut, vek av lite pga ett nedfallet träd, men i stort sett ett rakt och fint skick, bra markering, inget konstigt.


Skick fyra, medvind: Riktigt huller om buller redan från början. Här hade jag lite otur. Rev i och bröt henne, flyttade fram lite i rutan och skickade om. Nu gick hon ut jättefint, rakt ut ca 30 meter, gjorde sedan ett fint framslag på cirka 20 meter och tillbaka. TYVÄRR vek hon av ca fem meter för grunt, så hon gick på fel sida figgen och fick inte vind på henne. Skickade om henne igen och nu blev det helt huller om buller, och visst hittade hon figgen till slut...


Skick fem, motvind: Klockrent, jättefint!


Så nu blir det till at fundera igen... Preliminär plan är att köra korridorer nästa gång, ett alternativ är möjligen ett vanligt hawaii-sök med synliga figgar... Hmmm...


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards