Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Regnsök

Av Anna Svensson - 27 november 2011 14:22

I dag var inte vädret med oss. Regn, kallt och en ruta där det var lite svårt att få till popparna. Som extra trix ville jag inte riskera mina walkie-talkies genom att använda dem i regnet.

Rutan var rolig och varierad, med första skicket i skog, resten på kalhygge av blandat stuk. Skick fem var i skogen bakom ett kalhygge, så de måste ta sig igenom den "vägg" som skogsbrynet innebar för att komma till figgen. Första skicket såg inte Vilda poppen, vimsade lite men jobbade sig ut bra. Skick två var det dålig sikt och jag trodde att jag hade motvind, så jag valde bort poppen för att slippa gå för långt fram i rutan och skicka henne snett bakåt. Tredje skicket var roligt. Rakt över ett helt öppet och ganska lättsprunget kalhygge, sedan en liten höjd med ett älgpass på. Där satt förstås figgen! På det skicket valde jag bort popp, för att jag ville att hon skulle lösa den lite annorlunda legan utan att ha sett lösningen först... Skick fyra, uppvuxet kalhygge med rätt mycket smågran. Här fick vi äntligen till en fungerande popp och Vilda jobbade sig ut jättefint. Skick fem var jag nästan säker på att hon hade vind på figgen, alt sett henne, innan jag släppte. Hon var så otroligt fokuserad ut. Men ack, vad fel jag hade... Hon vimsade iväg ordetnligt en sväng, först åt vänster, sedan åt höger. Det lustiga var att när jag surade ur (jag vet, Gunilla, men jag gjorde i alla fall ett framsteg i dag - tränade i regn! Kan ju inte få till allt!) så rätade hon in sig och började söka rakt ut framför mig!

Skick 2,3 och 5 där hon inte fick popp följde hon i princip samma mönster på alla. Sprang ut, gjorde en liten lov kanske 15 -20 meter framåt, vek av kraftigt och kom tillbaka. Det underliga var att hon på alla skicken gjprde jättefina andraskick! (Utom sista, där hon rättade in sig på min korrigering och inte behövde skickas om)

Hmmm... Antingen fattar hon inte - men hur kan hon då fatta när jag skickar om henne? Eller så fattar hon, men vill kolla av rutan etc. Och i så fall har hon inte tillräckligt sug på figgen. Det tycker jag iofs att hon har, ett väldigt sug. Men å andra sidan kanske hon ändå tycker att hon hinner kolla av rutan lite först?

Några direkta framslag bjöd hon inte på idag, blev faktiskt lite putt på ett par av skicken där hon tydligt såg att jag flyttat mig framåt på stigen.

Sammanfattningsvis ett helt okej sök i rolig ruta men med sur väderlek och lite krångliga omständigheter. Bl a stelfrusen hjärna hos matte. Vilda jobbar ut figgarna fint, markerar och påvisar bra. Känns väldigt motiverad. Hade det varit tävling så gissar jag att vi blivit godkända men inte fått några superbetyg mtp omskicken. Kul att hon löste älgpasset!

 
 
Gunilla

Gunilla

27 november 2011 20:16

hmm... tyckte jag läste nånstans att ni skulle köra Hawaii-sök? ..fniss...

Annars verkade det vara en rolig och utmanande ruta. Och jag tycker att både du och Vilda är urduktiga - du för att du tränade i regn men SPECIELLT Vilda, eftersom HON rättar sig efter instruktioner.... haha!
En liten påpekan (för du åter har lite brått här och där) om att Gorm - efter 6 års sökträning, riktad på spikraka skick - fortfarande kan tycka att rakt inte är samma sak som jag tycker. Dvs omskick kommer att hända er i sisådär några års träning till!!! Och det är INTE Vilda som fattar långsamt, hon bara säkrar in allt på samma skick. För vad vet hon - det kanske ligger någon just där? Hon fick ingen pop, och i det här läget så behöver du låta henne landa lite i tanken - att figgen finns dit du pekar. Du började dessutom med VINDÖVNINGAR i Vildas sökstart - och då fick hon lov att lösa problemet på det vis hon kunde. Och fick belöning för det. Det som händer när du nu skickar om, är att du säger till henne 'att det blev lite fel, och nu gör vi det på rätt sätt, kom visar jag dig'.
Det är ganska duktigt av Vilda att REDAN börja fatta att du menar att hon välja ny riktning. Vilket betyder (om nu hennes matte kan åstadkomma LITE tålamod) att hon väldigt snart kommer att välja rätt&rak väg på första skicket.
Men du måste ha större krav på dig själv och din egen konsekvens i det här läget, än på henne. För hon kan inte göra bättre, än du TÅLMODIGT lyckas förklara för henne. Hon har ett finfint sug på figgar, och hon har ett himla bra will-to-please, och älskar att jobba - så för tusan, låt henne göra sina små missar nu, INNAN hon kommer till eliten... Och sura INTE ur, utan tala fint och snällt om för henne att 'nu lilla gumman bidde det visst lite fel här'...

Mitt intryck av ert dagsverke - är en superduktig hund som kämpar hårt för att hennes superambitiösa matte ska fatta det.. Du bjuder henne jättebra övningar, och hon gillar verkligen att få alla utmaningar.
Det som saknas, att hon måste få landa lite i huvudet mellan varven. Så - kan du ta ett pass Hawaii nästa gång?

http://www.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

28 november 2011 09:35

Tack Gunilla för din underbara analys som jag tror är väldigt korrekt!!! Du vet att jag gör så gott jag kan, tränar ju både poppar och regn nu tack vare dig :0) men det där med tålamodet får jag fortsätta kämpa med... Är så värdefullt att få hjälp i att lista ut vad som egentligen händer i träningen.
Nu SKA jag köra Hawaii nästa gång - lovar!!

 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

28 november 2011 16:17

Hur går ett Hawaiisök till? Hur duktig får man va, sök i regn o allt :)

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

29 november 2011 13:12

Kände mig otroligt stolt över regndelen, särskilt som en i gänget ringde på morgonen och försökte övertala mig om att det nog var för dåligt väder... :0) I princip så tränar jag ju helst när det är trivsamt klimat, men jag har blivit så illa biten av sök-flugan att jag inte kan låta bli! Har ju längtat en hel vecka efter nästa träningstillfälle!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards