Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Anna Svensson - 10 januari 2012 16:40

Efter ett par veckors vintervila blev det rivstart för Vilda i söndags!


Först hade vi en sökträning inbokad, och nu bara skulle jag få till ett Hawaii-sök! Så blev det också, Vilda var supermotiverad och sprang ut så fint på alla skicken. Figgarna jobbade toppenbra och jag fick precis den söksystemsträning som jag tänkt mig. Tror också att det var skönt för Vilda, som gick några rätt svåra sök före uppehållet, att bara få springa! Men när alla hundar var klara kunde jag inte hålla mig från två vanliga sökskick, ett på var sida stigen... Båda utan poppar, den ena för att det är så dålig sikt, den andra för att Vilda var så låst vid den från början att jag kände mig säker på att hon fått den i vind. På första vek hon av och kollade en gammellega efter halva sträckan, men jobbade sig ut fint sedan. Den andra gick hon ganska rakt på.

Sammantaget hade vi en jättetrevlig sökdag, både jag och Vilda fick en fin start på det nya sökåret!


På kvällen var det ridhusträning. Först fri träning, där repeterade vi i princip appellydnaden. Visst kom sessan ihåg momenten! Dessutom kändes hon väldigt balanserad och fin. Hon gjorde en klockren ruta och hade inga startskall. Det vi tränade minst på var fotgåendet, där ska jag ta hjälp med positionen eftersom hon driver fram så väldigt. Det hela kompliceras just nu av att ögonkontakten försvåras av en gigantisk mage!


Avslutningsvis så började vår fortsättningskurs i agility. Jag hade dealat med en tjej på klubben att hon skulle testa att köra Vilda, eftersom jag får så ont om jag anstränger mig för mycket. Men några byten ville jag förstås testa själv också... Glädjande (eller deprimerande..?!) var att Vilda glatt bytte matte, bara hon fick följa med tennisbollen! Det gick superbra för Malle att köra henne, ingen skulle nog ha gissat att det var första gången de tränade tillsammans! Temat för dagen var bakom- och framförbyten, gissa om jag var glad att jag slapp träna de sistnämnda! Bakombyten däremot gillar både jag och Vilda. Dessutom är det ju, rent krasst, där jag befinner mig på en agilitybana. Bakom henne. Lååååångt bakom!


Så rolig, skön, peppande hunddag var det länge sedan jag hade! :0)

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards