Alla inlägg den 3 mars 2012

Av Anna Svensson - 3 mars 2012 18:53

Hann få till två härliga utomhuspass med lydnadslydnad innan jag i dag var totalt däckad igen. *suck*

Men lydnaden i går och i förrgår, tillsammans med Elin, var riktigt bra. Perfekt att vara två och träna, Elin fick hjälpa mig genom att klicka när det var belöningsläge.

Jag och Vilda körde bara externbelöning. Jag försökte ta mig igenom alla lydnadsettan, lydnadstvåan och appellmoment, och lyckades väl hyggligt.

Fot: Yrsligt när jag körde ff, men riktigt bra med extern belöning och linförighet. Började med korta sträckor, men hon höll koncentrationen, och faktiskt även positionen, när vi körde längre program. Plan: inte träna för mycket så länge jättemagen är kvar, nu tvingas Vilda välja mellan position och ögonkontakt. Plus att det är omöjligt för mig att veta var jag har henne! Men det kändes skönt att få ett kvitto på att belöningsplaceringen hade stor betydelse för hennes tendens att ligga låååångt fram när vi går!

Ställande under gång, läggande under gång: Både bra och stabilt, känns helt tävlingsklart nu.

Apportering: riktigt fina, tre av fyra utan lek och trams, men en av fyra... flippar lite! Lustigt att se hur hon reagerade på externbelöning här. Jag ställde en skål med godis ungefär efter halva sträckan, och en bit åt sidan. Första gången hade hon full fart ut, grep fint - och kunde sedan inte motstå frestelsen utan sprang till skålen och tjuvade godis. Gång två, samma upplägg: superfint fokus både ut, vid gripandet och in. Inga lektendenser alls, utan helt koncentrerad på att göra rätt så hon skulle få springa och ta godisen. Lyckat! Plan: komma ihåg att variera med olika apportbockar. Fortsätta med externbelöning.

Framförgående: riktigt bra. Här fortsätter jag att belöna med min boll i stället för med externbelöning.

Fjärrdirigering (lkl 2): lossnade helt när jag började ställa godisskål bakom. Nu gör hon helt rätt 98 % av gångerna. Fina och snabba skiften. Plan: variera belöningen, ibland från handen, ibland få springa och ta godisen i skålen bakom. Variera "tävlingsledare" så hon är helt van vid att ha någon bakom ryggen.

Inkallning: bra.

Rutan: Har gjort en minitarget på ca 7x7 cm. Finns den i rutan så väljer hon alltid rätt position direkt, utan target går det sämre. Hon går in i rutan, men för nära framkanten för att det ska hålla i längden. Belönar med kastad boll. Plan: Har kört det här alldeles för mycket utan target, ska intensivträna med minitargeten i några veckor innan jag gör några försök att plocka bort den.

Hopp: Kunde vi inte träna.

Tandvisning: stabil.

Kryp: testade några få steg, första gången utomhus. Helt ok, tycker jag.


Sammanfattningsvis väldigt roliga träningspass med en laddad och positiv hund!! I dag hade jag tänkt träna på klubben men kroppen ville annorlunda så det blev en fika och en liten miljöbana däruppe i stället. Hoppas på ny energi till i morgon!



Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards