Direktlänk till inlägg 30 mars 2012

Kontaktfält, externbelöning och sökteori

Av Anna Svensson - 30 mars 2012 09:16

I går hade vi ett väldigt givande möte på klubben om sök. Vi (dvs vår lilla sökgrupp) hade bjudit in en sökdomare, för att reda ut lite vad domaren vill se (och inte se!) i sökrutan. Vi fick massor av goda råd och saker att tänka på - så nyttigt när man försöker skapa sig en målbild inför tävling.

Dessutom gick han igenom lite hur upplägget för inlärning med vindsök kan se ut, och jag pratade kort om tänket bakom poppar. Gick dessutom igenom hur jag tänker kring stighållarens och figgarnas uppgift i samband med popp. När man väl är i skogen är det så lätt att man missar någon del i instruktionerna, därför är det bra att ta det i lugn och ro med alla en gång.


Sammantaget blev det en väldigt bra kväll, tycker jag! Tror att alla fick med sig massor hem.


Innan teoripasset så körde jag lite med Vilda. Det blev i stort sett samma som sist. Externbelöning på distans i olika varianter (göra ett par moment innan belöning, göra inkallning i riktgning från belöningen etc) och jag var även nu väldigt nöjd med resultatet. På agilitybanan blev det inte så mycket gjort, men vi repeterade slalom, tränade att par högerslalom och så fortsatte jag mitt projekt "fri-shaping" av kontaktfält. Jag tror verkligen mer och mer på shaping för inlärning på Vilda. Hon är en naturlig shapinghund, har väldigt lätt för att prova olika saker. Dessutom är det ett sätt att få henne att han hjärnan med från början!

 
 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

31 mars 2012 08:36

Va fiffigt att prata med en domare. Avis, det teoripasset skulle jag behövt vara med på.

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

31 mars 2012 09:22

Ja, det var verkligen jättenyttigt! Men har ni många som är tävlingsvana i er grupp så gissar jag att du kan få svar på det mesta. I vår grupp så har vi ju ingen som har tävlat i sök - så jag lovar att det dyker upp massor av funderingar hela tiden!

 
Ingen bild

Lina, Spookie & Hjinx

31 mars 2012 21:42

Hur menar du att du ska frishejpa kontaktfälten? Kan du inte förklara för en nyfiken :) Jag är i det stadiet att det funkar i de flesta fall bara targeten ligger på plats. Finns det dock ingen target utlagd blir det fel. Skulle behöva inleda det tråkiga långdragna projektet att klippa ned targetens storlek tills inget återstår.

Anna Svensson

1 april 2012 17:21

Tja, bra fråga somn jag just nu funderar på själv! Jag har kört "vanlig" shaping på uppfarterna, och det var ju lätt. Klick när framtassarna kommer upp på brädan. Tog inte många gånger förrän den satt. Däremot så började jag testa nedfarter sist vi var upp, och det blev inte alls lika enkelt! Bla för att det krävs det krångliga momentet att först få upp hunden... Men - jag har testat lite med target innan och på Vilda blev inte det så bra, så jag funderar på att fortsätta nöta frishejping även på kontaktfält neråt. En tanke är att använda en pall eller trappan hemma (den ute, med få steg) först, för att ge henne chansen att få in det i klugn och ro. En annan variant är att ändra belöningskriterierna och ta det den långa vägen... Vi får se vad som känns bäst!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards