Alla inlägg den 2 april 2012

Av Anna Svensson - 2 april 2012 20:31

I lördags körde jag, mot bättre vetande, ett kort och totalt misslyckat agilitypass. Var trött och lite stressad innan, men skulle bara "hinna med" ett par enkla saker. Bl a testa en kombination på Vilda. Tyckte att Vilda låg för högt i varv, blev mer stressad av det, lyckades inte varva ner henne - och så blev det bara kaos. Tack och lov bröt jag.

Eftersom mina analyser alltid kommer lite sent, så tog det en stund innan jag insåg hur mycket min egen stress, och sedan irritaton, påverkat henne (och inte tvärtom, som jag tyckte!).


Så idag åkte vi upp till klubben en kortis bara för att ha det mysigt och avspänt på banan. Det var rätt mycket folk i farten däruppe, så det blev lite pratande och ett par budföringar först. Vilda sprang budföringen jättefint, vi började på cirka 50 meter och slutade på kanske 80.


Själva agilityn blev också lyckad. Jag började med 12-pinnars slalom, både ensamt och i kombination. Tricket med slalomen är att få henne att jobba hela vägen ut även om jag springer bredvid! Men det funkar allt oftare. LIgger jag bakom sitter den nästen alltid. Körde mycket högeringångar. Spädde på med att träna släpp, både i "start" och "målgång". Gjorde en liten velodrom (där bl a däcket och slalomet ingick) som jag bara körde högervarv. Sedan, sist av allt, så fortsatte jag med kontaktfälten. Uppgångarna sitter jättefint. Nergångarna tycker jag är klurigare. Hon har en tendens att ta ett jämfotaskutt ner sista biten och nästan vända sig om i luften och vänta på belöning... Särskilt om jag lägger dit en target!  Så jag körde en tvåstegsraket där. Började med att belöna ett sänkt tempo. När hon väl fattade det, och nästan började smyga på slutet, så lade jag dit en mini-target på ca 5x5 cm. Då gick det faktiskt att få henne att stanna med två på, två av, i stället för att göra sitt vanliga cirkusskutt. Min plan är att nästan på en gång ta bort targeten igen, ville bara ha den ett par gånger för att ge henne en aha-upplevelse. Sedan var min hund så trött, och hämtningen kom, så vi hann inte med mer. Men det blev ett avslappnat, roligt och trivsamt pass för både Vilda och mig.


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards