Alla inlägg den 13 maj 2012

Av Anna Svensson - 13 maj 2012 12:13

I dag var det dags att följa upp gårdagens fina MH med en lydnadsetta på hemmaplan. Stressig morgon, kom till klubben i sista minuten och var glad när jag insåg att det fortfarande var ett par hundar kvar i klassen före. Rasta, anmäla, platsliggning. Och hjälp, blev faktiskt lite stressad av Vilda på platsliggningen! Kändes som om hon låg på helspänn varenda sekund! Jag som brukar känna mig så trygg med henne! Men låg gjorde hon - puh!

Sedan var vi startnummer två. I väntan på vår tur värmde jag upp med ett minifot - kändes bra. Läggande - snyggt. Ställande - blev ett supersnyggt läggande... Hjälp! Gjorde om. Smack i backen igen. Jag testade allt. Glad röst - Vilda lade sig. Vardagsbestämd röst - hon lade sig. Viska - hon lade sig. Dessutom blev hon mer och mer osäker för varje gång jag försökte få till det. Till slut hade vi testat ställande fem gånger, varav hon stannat noll och lagt sig fem... Då bestämde jag mig för att strunta i det hela. Vi glömmer det här, går in och kör och hoppas på tur! Bestämde mig också för att satsa på min mest menlösa röst i ställandet... :0)


Tävlingen blev underbar! Vilda var taggad, men ändå samlad. Glad, trevlig, med hela tiden. Lite långt fram och het i transporterna, vilket gav något halvpoängs avdrag här och där. När ställandet kom var jag sjukt nervös, men lade all energi på att fejka lugn och låta menlös - och det funkade! Hon stod upp! Fick ett litet avdrag för att hon tog ett steg, men det bjöd jag så gärna på! Enda momentet hon sumpade var apporteringen, där hon var alldeles för het och drog på sig en femma. Annars var det bara nior och tior:

Platsliggande  10

Tandvisning  10

Linförighet  9

Läggande  9,5

Inkallning  10

Ställande  9,5

Apportering  5

Hopp över hinder  9,5

Helhet  10


Summa: 187,5 poäng, förstapris och vinst! Gladast av alla var nóg SImon, som är min trognaste supporter och alltid hoppas att mamma ska få pris! Nu fick han följa med upp på prispallen och var så stolt över sin Vilda!


 

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards