Alla inlägg den 22 maj 2012

Av Anna Svensson - 22 maj 2012 22:18

Började kvällen med en långprommis med barnvagn, cyklande son och lyckliga hundar i solen och sommarvärmen. För en gångs skull blev det inte ens kaos av det hela, bara supermysigt. När minsta lilla prinsessan somnat vid nio så smög jag ut och tränade lite lydnad. Har kommit på hur jag ska gå i linförigheten/fria följet. Fick ju jättebra tips av Lisa när hon kursade oss i fjol, hade bara glömt bort dem. Och tänk, så mycket bättre det gick på en gång! Nu gäller det bara att minnas dem i tävlingssituationerna också! Positionsmässigt så går Vilda så enormt mycket bättre nu. Visst kan hon glida fram lite väl mycket ibland, men det är sällan. Och aldrig (peppar, peppar...) en halv hundlängd som hon gjorde ett tag i höstas. Läggande ok, apporteringen fin, inkallningen fin MEN hon gör fel ingång, vilket innebär risk för att hon använder mig som broms om hon blir för taggad. Apportering - tre stycken, inget ljud. Framförgående - fint, lite stretigt, risk att hon vänder sig vid halt, men en 7:a - 8:a borde vi kunna få.

Krypet, då. Lånade Mette Klaevenes bok om brukslydnad för att få lite inspiration till framåtsändandet. Läste då också kapitlet om kryp och fick en aha-upplevelse. Där varnar hon nämligen för ögonkontakt under krypet. Det tvingar nämligen hunden att krypa för långt fram, ploga, för att kunna bibehålla ögonkontakten när matte rätar upp sig helt. Tänkte inte på det... Vilda, som väldigt gärna vill ha ögonkontakt, har glidit fram rejält i position på slutet när jag börjat jobba på tävlingspose för egen del. Nu fick jag förklaringen. Flyttade belöningen från mig till att lägga den framför henne, och belönade när hon hade fokus framåt i stället för på mig. Vips, så låg hon i mycket bättre position. Något att jobba på framöver! En extra svårighet blir förstås att hon riskerar att bli het när hon har godiset inom syn- och lukthåll. Men, men, det får jag nog ta ett tag.

I morgon är planen pälsskötsel och på torsdag klippning - det ska bli 25 grader varmt i helgen, "första värmen" och jag har ingen aning om hur Vilda kommer att reagera. Känns i alla fall onödigt att hon ska ha stora vinterfällen på sig på tävlingen.


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards