Direktlänk till inlägg 26 maj 2012

Vilda uppflyttad till lägre sök!

Av Anna Svensson - 26 maj 2012 19:42

Det blev inte spöregn. Inte heller olidlig hetta. Inte ens vindstilla. Ingen hund som gick upp och bet andra på platsliggningen. Och i söket så hade Vilda inte alls glömt bort hur man letar folk i skogen. Nej, inte en enda av alla katastrofer jag målat upp framför mig inför dagens appellsök hände! Även om jag var på god väg att ställa till det för mig själv genom att komma till Tierp med minsta möjliga marginal...


Söket, då, som dagen började med:


En ruta med fin terräng på ena sidan (vänster), rejäla blöthål och en hel del bråte på andra sidan (höger). Vind var det nog, men hur och åt vilket håll har jag inte en susning om. Var alldeles för nervös för att börja tänka på det... Såg inte Vilda vinda in figge från något håll. Chansade och skickade första skicket åt höger. Hon gick ut rätt grunt, men framslog fint. Skick två blev följaktligen åt vänster. Hon gick ut fint på fullt djup, framslog och fick figgen bra. Han låg på baslinje, efter ungefär halva rutan. Pjuh! Fin markering, bra påvis och transport. Nu skickade jag om henne i högra hörnet, och den här gången gick hon ut på fullt djup och slog ca 20 meter framåt. När hon kom tillbaka tom även denna gång så tiltade det i huvudet på både mig och henne... Vilda tänkte köra en flying (nå, inte ens det, hon tänkte skippa matte och dra direkt ut på andra sidan!) men med dk fick jag in henne. Sedan blev jag helt konfys och visste inte riktigt var på stigen jag skulle skicka om henne. Det jag gjorde, taskigt nog, var att skicka henne ganska exakt där hon kommit in... Hallå!! Där hade hon ju nyss sökt av! Kanske var det min egen osäkerhet (kan hon ha missat?? Rutan är ju snart slut!) eller bara stress-tilt i skallen... Nå, hon drog ut fint på djupet men drog sig framåt i rutan, klok hund. I bortersta hörnet hittade hon figgen och kom in så bra med rullen. Påviset var hemskt, jag höll på att ramla flera gånger, klev ner i blöthål och snubblade på bråte. Vilda blev lite tveksam av alla plötsliga ryck i kopplet och stannade till, men tappade aldrig fokus.

Betyget i söket blev 8,5 och 9 - olydnaden på stigen när hon tänkte dra över till andra sidan, samt det första grunda slaget drog ner. Sedan var det faktiskt lite frågetecken i ögonen på henne vid första skicket, och hon fick ett stopp. Vallningen hade hunnit bli gammal, det fanns ingen färsk vittring i det området och ingen figge. Så hon var helt klart lite tveksam. Därför var det guld att hon fick hitta på skick två, sedan var hon 100 % säker på vad dagens uppgift var!

Beröm fick hon för farten och viljan, bra intensitet i sökarbetet, stor beslutsamhet i forcerandet av den bitvis knöliga terrängen och smarta vägval. Härligt!


Budföringen, som många nollade idag, satt som smäck. Maxfart åt båda hållen. Fin ingång hos mottagaren. En liten studs på mattes ben vid avslutet kostade en halv poäng för ena domaren - det bjuder vi gärna på! Platsliggningen var lite orolig, ett par hundar som låg och vred på sig och någon som småkröp. Hunden närmast Vilda gick upp, men det var en sökhund som hon spanat in redan i skogen och inte brydde sig om. Jga kände mig också helt lugn inför det, han var jättesnäll och sprang bara kortaste vägen till husse. Som bonussvårighet vimlade luften av fallskärmar(!) på nära håll hela tiden - Tierps BK har en hoppklubb som närmsta granne... Och jag lovar, det kan låta en hel del om en fallskärm! Men ingen av hundarna verkade bry sig. Lydnaden, då? Tja, eftersom Vilda har en tendens att bli hetare och hetare under programmets gång, så är det lite svårt att veta hur mycket manska dra upp henne innan. Nu lät jag henne vara väldigt lugn, och tror jag tappade lite på det i linförigheten. Hon var ofokuserad en liten bit - men tillallra största delen gick hon fint. Lite småslarv på framförgåendet, kropps-dk från matte på läggandet (hon hade, jisses, missat det när vi värmde upp. Ställde sig i stället...) Inkallningen var klockren. Apporteringen helt okej, bra tempo men hon kunde bara inte låta bli att klappa till apporten lite med tassarna! Avslutningsvis hoppet, som jag tränade med boll i torsdags. Det märktes! Jisses, vilken intensitet och vilket tempo! En mycket välförtjänt tia på det!


Totalt blev det (för er som inte tävlar bruks - det är två domare som dömer där):


Sök                   8,5 och 9

Budföring         9,5 och 10

Linförighet       8,5 och 9

Framförgående 8 och 8,5

Platsläggande   9 och 8

Inkallande       10 och 10

Apportering      8,5 och 9,5

Hopp               10 och 10

Platsliggande   10 och 10


Summa 295 poäng av 320, snittpoäng 9,2. Uppflyttning och en förstaplats (vi var iofs bara tre i sökgruppen - men poängen stod sig väl mot spårgruppen också).


Jag var otroligt nöjd med Vilda, hon kämpade så fint i söket, var glad och pigg i lydnaden, helt cool på platsliggningen - ja, hon bjöd till maximalt hela dagen. Tävlingen var välarrangerad och alla människor supertrevliga. Vi fick många spontana, positiva kommentarer och jag tror att vi gjorde väldigt bra reklam för pudlarna idag!


 

 
 
Erika

Erika

26 maj 2012 22:28

Stor grattiskram! Vad bra ni är!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

27 maj 2012 09:40

Tack! Har haft en fantastiskt flyt den här månaden! Funderar på att helt byta koncept - sluta träna så mycket och föda barn i stället... Verkar ge bättre resultat! ;0)

 
Erika

Erika

27 maj 2012 14:21

Lysande!

http://voff.pronoblem.se

 
Kerstin

Kerstin

28 maj 2012 08:03

Jätte - jätte grattis till er båda. Fantastiska poäng. Så roligt, ni e bara för duktiga. Hurra hurra!!

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

28 maj 2012 09:02

Tack! Vi är så glada, har smaskat leverpastej och tårta! Kändes så roligt att äntligen få prova en söktävling!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards