Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Absolut värsta träningen på evigheter

Av Anna Svensson - 30 maj 2012 23:29

Ibland ska man stanna hemma.


Skulle spåra idag. Spåret gick kanon i två pinnar - sedan var vi plötsligt inne på fel spår. Eftersom jag inte fattade det, så belönade jag Vilda jättemycket för pinnen som hon hittade. Vilket ledde till att hon glatt bakspårade sig fram till nästa pinne... F-n. Där fattade jag att vi var fel och plockade av henne. Skadan gjord.

Följde upp spårsuccén med att hon, som verkligen kan tycka att det är jobbigt med andra hundar, blev rejält tilltryckt av en hund. Den envisa sorten, som inte ville sluta. Mycket stryk blev det innan matten fick därifrån henne. Direkt efteråt vägrade Vilda stödja på ena benet, men efter ett tag såg det bra ut. Inga skador f.ö De här två hundarna känner varandra väl och har varit lösa tillsammans rätt ofta. Vad som gjorde att det blev som det blev i dag har jag ingen aning om. Men det kändes som det sista Vilda behövde. :0(


Enda positiva var väl att vi körde markeringsövning på heldold figge i en liten bod och det gick bra. Klen tröst...



 
 
Erika

Erika

31 maj 2012 09:23

Det är när man ska handskas med sådana där sura hundar som man bara borde ha en elegant liten elpistol och ... poff! ... så har man ordnat upp det hela snabbt och smidigt :-D. Nej, men allvarligt, jättetråkigt när det blir sådär. Det är så olika hur hundar minns och lägger på sig. Min gamla labbe blev attackerad av en pitbullterrier en gång. Mycket obehagligt. Hon klarade sig dock med ett par skråmor och det enda kvarstående var att hon var lite coolare vid hundmöten. Fortfarande vänlig och orädd men inte lika superentusiastisk. Men hur många hundar som Tilda finns det liksom? Min pudling lägger på sig det mesta och kommer ihåg saker som har skrämt honom, hur länge som helst. Men så har han tyvärr en massa rädslor som jag aldrig riktigt fått bukt med. Det enda man kan göra är att låtsas som att obehagliga incidenter aldrig har hänt och själv försöka koppla av även framöver.

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

1 juni 2012 17:16

Fördelen med Vilda är att hon inte heller lägger på sig så lätt - generellt sett. Nackdelen är att just andra hundar råkar vara det som hon är mest skeptisk till här i världen... Vi får se hur det går. Inga skador, i alla fall.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards