Alla inlägg den 5 juni 2012

Av Anna Svensson - 5 juni 2012 23:19

I kväll debuterade Vilda o jag i lydnadstvåan. Hade egentligen anmält till ettan, men eftersom LP:t redan var klart så fick vi flytta upp en klass. Det kändes lite svajigt, momentmässigt. Rutan funkar ofta bra men inte hundra, och den där rackarns fjärrdirigeringen är så mycket svårare än den borde vara. Ganska ofta fryser hon fast och gör inte ett enda skifte. Har intensivtränat senaste dagarna, och det funkar hyggligt. Ibland. Så jag hade två möjliga nollor, resten kändes väl som att vi skulle få poäng på i alla fall.

Sedan ville jag testa en, eller snarare ett par, nya strategier. Dels tyckte jag Vilda var lite ofokuserad i fotgåendet på appelltävlingen, så jag ville ha henne lite mer laddad när vi gick in på planen. Baktanke där var också att jag gärna ville ha henne ordentligt taggad för att öka chansen att hon skulle fixa fjärrdirigeringen. Svårigheten där är att få henne att sätta sig upp. Av någon anledning växer denna pigga hund fast i backen!

Dessutom tycker jag att Vilda har fått dåligt med belöning efter sina tävlingar. Så för att inte riskera att hon ska börja gå ner sig, så ville jag lägga ut en tydlig extern belöning åt henne. 


Jag plockade alltså ut henne ur bilen i god tid, och gick iväg för att dra upp henne lagom mycket. Med bollen!! Rätt obegåvat, särskilt med tanke på vad jag skrivit till en vän samma kväll om olika belöningsformer till min hund: "Supersnabb, hög i energi, kalasbra eller helt tilt - bollen!". En bra och korrekt analys, som jag tyvärr inte använde mig av... :0) För just så blev det, en blandning mellan kalasbra och helt tilt!


Fritt följ: Börjar med att hoppa upp och "bita" mig i händerna, försöka få igång lek! Ajaj, snacka om överladdad! När jag fräste lite åt henne så bytte hon och gick över till höger sida! Två felbeteenden som jag aldrig sett hos henne tidigare! Tack och lov skärpte hon upp sig rejält efter de inledande 10-20 metrarna och fick i alla fall 7,5. Men den första biten var pinsamt dålig!

Läggande: 9, ingen domarkommentar.

Inkallning: 10  (förvånad att hon, mtp bushumöret, inte använde mina ben som broms. Duktig tös!)

Rutan: Full speed, rakt in i rutan (nära framkant men alla tassar innanför) och så sätter hundrackaren sig när jag säger stanna! Betyg 7. När momentet var slut och jag belönade med ett "bra" (gick inte ut och hämtade henne) intog hon perfekt position mitt i rutan. Gissar att den lilla aprikosa vet mycket väl att det är där bollen brukar komma...

Apportering: Toppfart ut, helt ok gripande (nå, lite lekfullt) fullt ös in - och så en helt ny variant, med en bonus-leksväng bakom mattes rygg!! Betyg 7.

Hopp över hinder: 10

Fjärrdirigering: Här var det ett moment som det syntes att hon inte kunde. Hon gjorde två skiften och fick en femma - helt ok utifrån hur långt vi (inte) kommit i momentet.

Helhet 7,5.

Platsliggning 10.


På en stubbe vid utgången från planen hade jag lagt ett favvo-mjukisdjur. Det hade hon full koll på, när programmet var slut så sade jag varsågod i sället för att koppla henne. Då rusade hon raka vägen till leksaken och sedan, med den i munnen, till bilen. Så belöning fick hon, men hon ville ha leksaken för sig själv. Funderar på att byta till kampgrej nästa gång. Jag vill också vara aktiv i belöningen!


Poängen blev i alla fall 162 och vi fick ett första pris! Har lite kluvna känslor inför det, kul att ha, kanske värt att jobba på ett LP, men det var verkligen ingen snygg lydnad vi bjöd på!

Jag kom spontant att tänka på känslan jag hade i ungdomen när jag red före detta travhästar. Där var det fullt ös och man visste aldrig hur det skulle sluta... Till och från hade man en känsla av kontroll, för det mesta inte! Men hej vad det gick och roligt var det! Och jisses vad man lärde sig - precis som ikväll. Nu vet jag hur jag inte ska förbereda min hund på tävlingsplatsen! :0)


Just ja, glömde att skriva en planering inför nästa lydnadstvåa:

Baklängeskedja tvåan. Tror lösningen ligger i att få till en bra förväntan på externbelöningen. Den besvärliga fjärren ligger ju praktiskt nog sist!
Skippa bollen i uppvärmningen...
Byta externbelöningen till fårskinns-kampisen.
Ev byta kommando från stanna till vänta i rutan. Tror Vilda, när hon är "på", sätter sig så fort jag hunnit till "ss..."




Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards