Alla inlägg den 11 juni 2012

Av Anna Svensson - 11 juni 2012 22:27

Ikväll fick Vilda ett rejält sökpass. Det var inte så många skick, som en lägreruta ungefär, men rätt risigt på ena sidan och tungsprunget för lilla fröken kortben. Dessutom brände hon en hel del energi på att vara med ut och valla.


Började söket lite misslyckat med att hon avslöjade vilken figge som hade slutföremålet, favvoleksaken. Det märktes på hennes motivation i söket! Området är roligt, en mittstig som klättrar uppför en backe som övergår i ett litet berg. När man skickar så är det först öppen terräng, sedan kommer hundarna till skog. Många terrängskiften av olika slag blir det!

Skick 1 - okomplicerat, fullt ös ut och tillbaka, fint påvis.

Skick 2 - Bra, gick ut jättefint på djupet.

Skick 3 - nu vet Vilda att den här figgen inte har leksaken, den är på andra sidan! Så hon gör ett halvdant, grunt och oengagerat slag! Jag skickar om, lite bättre blir det men inte bra. Hrmpf! Går med henne ut ca 10 meter och skickar igen, nu går hon ut fint och hittar. Rackarns fröken!

Skick 4 - har bett figgen att komma fram i rutan och ligga på ca 20 meters djup. Vilda drar lite snett bakåt när jag skickar henne, så hon missar figgen, fortsätter ut på fullt djup, letar jättefint därute (ett riktigt kanon-tomslag!)och på ingången får hon figgen i näsan! Det blev inte som planerat, men väldigt bra ändå. Utdelning på att leta aktivt hela vägen in. En sådan övning har jag länge tänkt försöka få till, nu bjöd den sig gratis!

Skick 5 - sådärbra, minns inte riktigt vad det var som strulade, men väsentligt bättre än skick 3 (som var på samma figge).

Skick 6 - trött hund! Höll inte linjen, kom för långt bakåt i rutan och kom in tom, så jag fick skicka om henne. Men jobbade bra.

Skick 7 - riktigt fint skick. Trött hund, men lite mer lättsprunget.

Skick 8 - också väldigt bra skick uppe på berget. Äntligen fick hon sin pipleksak!


Sammanfattningsvis en krävande ruta, men belöning med figge varje gång. Inte alltför många spikraka skick - och bara enstaka bra framslag. Men själva sökarbetet var bra. Jag märker att Vildas kondition är sämre än den varit (ingen överraskning direkt) och jag ska försöka lägga in mer konditinspass i terräng (hur nu det ska gå till, med barnvagn..?). Många av svårigheterna fixade hon fint. Men visst kommer hon att få kämpa när hon ska tävla lägre - undrar om hon fixar tiden? Beror nog mycket på undervegetationen i rutan.


Som bonus hittade hon en liten talgoxe-unge i vägrenen när vi rastade. Jag blev jätteglad när hon bara stod och såg förvånad ut, så jag hann säga "nej" och hon snällt lät den lilla vara. Raskt sprang den över vägen, noga övervakad av en orolig fågelmamma! Duktiga lilla Vilda!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards