Alla inlägg den 12 juni 2012

Av Anna Svensson - 12 juni 2012 23:08

Då var Vildas andra tävling i lydnadstvåan avklarad!

Att jag inte skulle värma upp henne med boll hade jag klart för mig efter förra tävlingen. Däremot så tiltade nog hjärnan lite, för nu blev det ingen uppvärming alls. I stället plockade jag ut hundstackaren ur bilen i "sista sekund", försökte få henne att panikkissa (rastad var hon sedan tidigare, men det är ju så bra för mattes nerver om de sista dropparna är tömda), och stressade sedan in på planen. Otroligt korkat, nästan i nivå med tennisbollsuppvärmningen... Och den här gången fanns det inte ens en plan! Hur stor betydelse det hade för kvällens resultat vet jag inte, men nästa gång ska jag återgå till det jag vet fungerar: Ta ut hunden i god tid innan, låta henne ligga och spana in miljön och hundarna, lugnt och fint jobba igenom några moment och sedan, balanserat och bra, glida in på lydnadsplanen... :0)


Resultatet blev i alla fall bra överlag. Hon flippade helt i två moment men fick en hel del tior:

Platsliggning  10

Fritt följ        6,5 (!!) Domarkommentar: studsar, dk, leker, sent sitt...

Läggande       10

Inkallande      10

Rutan            10

Apportering     5 Domarkommentar: lek med tassar, släpper, slarvigt avslut, dk.

Fritt hopp över hinder: 10

Fjärrdirigering  8,5 Domarkommentar: flyttar sig något bakåt

Helhet            8 Domarkommentar: något sprallig


Summa: 174,5 poäng, förstapris och en tredje plats.


I fria följet var det precis som domarkommentaren: studs och lek - hon hade störtkul! I apporteringen så befäste hon ovanan från förra tävlingen och tänkte ta ett litet ärevarv bakom matte. Ja, värre än så, jag är mycket tveksam till om hon ens tänkte komma med någon apportbock! Ett dk med lite trycka i fick dock henne att motvilligt leverera den! Nu har vi lite att jobba på - jag vill inte ha en tävling till som hon tramsar bort! Samtidigt så får jag erkänna att jag har rätt roligt på lydnadsplanen med den här tösen! Och jag är grymt stolt över alla tior hon samlade på sig!


Nu satsar vi på att försöka få ett LP i tvåan också.


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards