Direktlänk till inlägg 15 juni 2012

Litet sök utan större framgång

Av Anna Svensson - 15 juni 2012 19:16

Körde ett litet sök, fyra slag varav ett tomt. Jag är verkligen bara halvnöjd! På skick ett började hon med att tilta helt. Hoppade upp på en sten och i hoppet greppade hon rullen när den svischade framför nosen. Stannade sedan och såg förvånad ut. Efter det fick jag skicka om igens för att hon gick ut för grunt. Skick två, som var tomslaget, var egentligen väldigt bra men hon gick ut lite snett och missade hörnet. Efter lite tvekan skickade jag om även där, och då gick hon ut jättefint, men drog sedan hela rutan. Svårtränat område eftersom jag inte såg henne, förrän hon nästan var inne på stigen igen. Skick tre var ok, skick fyra också. På fjärde (=sista) skicket hade jag en kille hon inte känner som helt öppen figge. Inga problem. Kändes bra att han fick vara den som gav "bingobelöningen".

En sak som blivit klart sämre är framslagen. Förr slog hon ganska ofta framåt spontant med slangen, det gör hon nästan aldrig nu. Undrar om det är vårt träningsupplägg som är fel? Eller helt enkelt att terrängen är mer tungsprungen, då blir det ännu mer lönsamt att ta närmaste vägen in? Hmm.

 
 
Gunilla Persson

Gunilla Persson

19 juni 2012 17:11

jaha - och hur många gånger har du AKTIVT tränat och belönat framslag???
Bromsa träningen och kör ett par Hawaii, utan markeringar. Låt vårens tävlings'hets' få lägga sig lite - hon har ju gjort ett kanonjobb hittills.
Du kan inte låta henne bara gå i uppförsbacke, på varje träning - framförallt inte när du blandar in spår & lydnad... Låt henne få andas lite, och ge henne lite kul i skogen igen. Inga större krav, mer än att hon ska springa rakt ut till Hawaii-figgarna.

El varför inte ett pass 4-3-2-1 ... ???

http://www.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

19 juni 2012 22:19

Jahaja, nu törs jag nästan inte blogga från dagens sökträning! :0) *duckar och skriver ändå...*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards