Direktlänk till inlägg 1 juli 2012

Lp 2 i hamn!

Av Anna Svensson - 1 juli 2012 15:26

I dag var det tävlingsdags igen. Genrepet i torsdags gick bra, men jag vet ju från de senaste starterna att tärning och tävling inte är samma sak... Ett av de stora målen i dag var att få till ett fokuserat fritt följ. Jag skulle värma upp Vilda på rätt sätt och slippa ha en studsboll bredvid mig! Det lyckades jag med. Testade den här varianten: rastade i god tid. Värmde upp med lite linförighet. När vi väl kom in på planen och närmade oss startpunkten så tog jag henne fot igen, gjorde halt, kopplade loss och gick sedan de sista metrarna med henne i fritt följ. Det var en bra taktik - för vid första stegen på ff så gjorde hon en tendens att börja leka, men nu kunde jag lätt avstyra henne. Resultatet blev en nia på fria följet, vilket satt fint efter de senaste två bustävlingarna! Foten följdes av bra läggande och inkallning, och en superfin ruta där hon hade maxat tempo och vände upp mitt i rutan. Sedan var det dags för apporteringen... Hon flippade igen! Citerar domaren: "Tassar vid gripande, släpper, tugg, leker med apport, slarvigt avslut." Och detta av en hund som verkligen kan apportera, 10-mässigt! Kanske har det blivit hennes sätt att självbelöna sig på tävling? Efter apporteringen så fortsatte hon ha extremt hög förväntan på belöning, och sabbade tyvärr även hoppet. Det har varot något av paradmoment på tävling (har haft tior på det de andra tvåantävlingarna, samt i appellsöket). Nu hoppade hon ut supersnyggt - men låste sig sedan i att det skulle komma en boll och det krävdes dk för återhoppet. Fjärren var hyggligt okej, lite sega lägganden och ett dk. Jag upplevde att hon var lite för intresserad av sin externbelöning. Sammanfattningsvis: full intensitet genom hela tävlingen, lite flippfloppig i skallen andra halvan, men fortfarande rolig. Jag tror att jag får ta på mig en hel del av skulden (inte bara för att det är jag som tränat henne! ;0) Utan även för att jag inte matchade henne helt bra.). Efter apporteringen så försökte jag mentalt "blåhålla" henne, i stället för att ta ett djupt andetag och försöka förmedla "lugn, nu kör vi på ett tag till". Kan inte riktigt sätta ord på hur jag menar. Men, igen, känslan när man red pensionerade travare: hoppade man upp på en lite het travare som ville iväg och försökte hålla tempot nere med strama tyglar, så snodde den bettet och drog. Om man i stället var lugn själv, satt stadigt i sadeln och lät tyglarna hänga löst så köpte hästen det och det blev en trevlig ridtur. Typ.   Ännu mer att jobba på till nästa tävling - så spännande och roligt tycker jag, att försöka matcha lilla Vilda! Blir dock en aning stressad av att hoppet och apporteringen har väldigt hög koefficient i brukset (fem resp fyra). Nästa helg är det ju dags för lägre sök!


Dagens poäng:

Platsliggning 10

Fritt följ   9

Läggande  9,5

Inkallning  10

Rutan   10

Apportering  5

Hopp  7

Fjärrdirigering   7,5

Helhet  8


Summa: 173,5 poäng, förstapris, placering 4, LP 2!!


Jag är otroligt imponerad över att Vilda på en och en halv månad gjort sex tävlingar, samtliga med förstapris/uppflyttning! Och inte visar hon minsta tendens att gå ner sig av att tävla tätt heller. När det gäller min egen förmåga att matcha henne kikade jag precis på min sammanfattning efter första tvåan-tävlingen:

Baklängeskedja tvåan. Tror lösningen ligger i att få till en bra förväntan på externbelöningen. Den besvärliga fjärren ligger ju praktiskt nog sist!
Skippa bollen i uppvärmningen...
Byta externbelöningen till fårskinns-kampisen.
Ev byta kommando från stanna till vänta i rutan. Tror Vilda, när hon är "på", sätter sig så fort jag hunnit till "ss..."

Baklängeskedjat har jag inte gjort alls. Kanske det som straffade sig i dag, när hon fick vänta längre på belöingen än hon är van?

Skippat bollen i uppvärmningen - jepp, i dag körde vi på korv. Väsentligt bättre!

Byta externbelöningen till förskinns-kampisen - nix, körde fortfarande på favvomjukisen och fortsätter nog med det.

Byta kommando i rutan - jepp, jag bytte till "kvar" och sedan dess har hon inte satt sig en enda gång!

Så, jag har en lyckandegrad på 50 procent i mina planeringar. Tur att det inte är mig det ska sättas betyg på! :0)



Efter tävlingen blev det storhandling, och sedan en tur till klubben igen! Nu för att träna skott. Körde budföring och platsliggning. Budföringen fick hon se att mottagaren hade godis. Fick sedan skott på första två sträckorna, belöning hos mottagaren på tredje skicket. Ingen tendens att lägga på sig eller tveka. På platsliggningen körde vi fyra skott, stabilt.


Nu är vi (nå, jag åtminstone!) trötta och ska försöka få till lite vila!

 
 
Ingen bild

kerstin

2 juli 2012 07:59

Ni e då för duktiga!! Fantastisk vilket flyt ni har. Så många första priser i rad. Megagrattis. Så vansinnigt ambitiös och duktig du är Anna. Lycka till på lägresöket!! Vi hejar på er <3

Anna Svensson

6 juli 2012 22:06

Tack, tack! Tänker väga upp den fina serien med en djupdykning på söndag... Men jag är mentalt förberedd och kommer att ta det som en kvinna! :0)

 
Gunilla Persson

Gunilla Persson

2 juli 2012 17:30

FÖRSKINNS-KAMPIS???????
ajajaj......

http://www.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

6 juli 2012 22:05

Dyr men bra..! ;0)

 
Erika

Erika

2 juli 2012 20:48

Hipphipp... hurraaaaa! Massor av grattis till LP2!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

6 juli 2012 22:04

Tack!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards