Direktlänk till inlägg 8 juli 2012

Vimse i sökskogen...

Av Anna Svensson - 8 juli 2012 18:22

I dag debuterade vi i lägre sök. Vädret var bra - mulet, men det utlovade regnet höll tydligen till i Småland i stället. Började dagen med budföring och platsliggning, sedan lydnad. Budföringen var jätterolig, tyckte Vilda, och sprang som en liten toka. PLatsliggningen var lugn, en hund som nosade lite, för övrigt inga konstigheter.

Själva lydnaden, då. Som vanligt svårt att "ladda lagom" med Vilda. Nu körde jag den lugna varianten, vilket straffade sig lite i linförigheten där hon var mer än lovligt disträ. Sedan gick det riktigt fint ända fram till apporteringen... Jag var särskilt nöjd med att veckans intensivtärning av krypet betalade sig. Vi fick en dubbelnia där - fint på ett moment med så hög koefficient! Och som dessutom följer med hela vägen upp till elitklass. 

Apporteringen trasslade hon med igen. Såg så fint ut första 95 procenten av sträckan, så jag trodde för en kort stund att det skulle hålla hela vägen. Men icke! Hon busade till det på slutet igen. Suck. Men sammanfattningsvis var jag jättenäjd med lydnaden, och Vilda fick mycket beröm av publiken. Hennes missar tenderar ju att vara av det busiga och publikfriande slaget!

Betyg: Linförighet 8,5 - 8,5

Framförgående: 9 -8 (ligger på)

Platsläggande: 10-10

Inkallande: 9-9

Kryp: 9-9

Apportering: 5-6

Hopp: 9-9

Platsliggning med skott: 10-10

Budföring: 10-10.

Totalbetyg i lydnaden: 256 poäng (max 300, min för uppflytt 196).


Men. Det finns ett men. Det här var ju liksom en söktävling, och inte en lydnadstävling! När vi kom ut i skogen var jag duktigt nervös. Inte blev det bättre av att jag lyckats välja festis nummer ett!

Dock kändes Vilda laddad och trevlig, så visst hopp hade jag trots allt. Det försvann snabbt!

I korta drag gjorde vi så här:

Skick ett - vänster, fullt djup, tom in.

Skick två + tre - höger. Drog snett in mot rutan, (dvs gick inte ut i hörnet) men hade bra djup. Jag ser inte om hon har någon rulle, men med ca 15 meter kvar till mig ser jag att hon står och fipplar med den. Hjälp - har hon tagit den och tappat, eller har hon fått för sig att hon ska försöka få belöning genom att ta rullen innan hon kommer fram till mig?? Egentligen tror jag det sista, men försöker "lita på hunden" och gör mot bättre vetande ett påvis. Som slutar med att jag, en domare och Vilda står ute i skogen och kikar på tallar. Jag med en intensiv förhoppning om att en figge ska dyka upp, Vilda och domaren rätt övertygade om att det inte kommer att ske! Jag gör ett till skick på samma sida, för att täcka hörnet. Nu går hon ut fint i hörnet, men blindar igen. F-n!!!!

Skick fyra - vänster. Ut fint, kommer tillbaka med rulle, ut i skogen med nästa domare, står och tittar på tallar. Nu känns det faktiskt lite småjobbigt! Medan vi står där tar Vilda rullen igen. Jag låter lite barsk, plockar ut den och bryter. Får skicka henne ett bonusskick så hon ska få avsluta bra.

Skick fem - bra ut första 20, tvekar sedan lite, fortsätter. Ser henne sedan stå bakom en sten och kika på mig med rullen i munnen en liten stund innan hon kommer in med den i full fart. Nu är det rätt tryck i kopplet och ett fint påvis. Figgen får belöna, vi sitter en bra stund i legan och myser.


Får efteråt veta att hon vid skick fyra faktiskt hade en figge, vi stod en meter från legan!! Men Vilda, som inte är van vid dolda figgar, var nog lite osäker själv. "Det luktar här, men jag hittar ingen". Antagligen var det därför hon plockade upp rullen igen medan vi stod där och var förvirrade. Och jag, pucko, talade bestämt om för henne att det var fel! Inte konstigt om hon var förvirrad och lite osäker inför sista skicket. Först kom hon in med rulle utan att det fanns figge och då fick hon gå ut och påvisa. Sedan hittade hon figge men då fick hon bannor för att hon rullen... Knepig matte idag! :0)   Tröstar mig med att det var rätt mänsligt att tro att det var en ny blindning. Och som helhet var jag glad med henne och tycker att jag stöttade henne så gott jag kunde. Tror att hennes minnesbild blev lätt förvirrad men positiv.


Sammanfattning av dagen:


+ Fin lydnad.

+ Skotten fungerade fint, första gången i "skarpt läge"!

+ Hon var jätteladdad inför söket, förstod precis vad som var på gång och stördes inte av gruppen. (Inte helt självklart för en orutinerad hund som bara tränar med samma lilla gäng, på samma skogsplättar...)

+ Hon gick ut fint på djupet, hade bra tempo, tog sig fram fint i (den iofs rätt snälla) terrängen.

+ Jag surade inte ihop på henne, känslan hela dagen var bra, till och med i sökrutan. Vi hade roligt tillsammans!Gillade samarbetet på lydnadsplanen, det var "mjukare" än sist.


- Apporteringen! Hur ska jag komma åt en sprallighet som bara dyker upp på tävling?

- Blindningarna, såklart. Åtgärd: ALDRIG ALDRIG mer visa mig glad när hon kommer in med en rulle! Det har jag varit ganska bra på när vi kört med fastrulle, men lösrullen har jag till och med korvbelönat ibland. Det som straffade sig nu?

- Missen vid påviset på den dolda figgen. Hade ju känts helt annorlunda om vi hade fått plocka fram den! Åtgärd: Ganska självklart, träna mer dolda figgar. Och verkligen låta Vilda gräva sig in till dem!

- Jag var en stor klant som glömde att ge henne en rejäl belöning efter lydnaden! Då ska hon ju få en kampleksak!! Nu fick hon en klapp på huvudet...

- Gjorde en repris i söket, ingen leksak där heller... Hade hon ju kunnat få när vi brytit och satt i legan med figgen! Dumdumt, matte!

 
 
Erika

Erika

9 juli 2012 08:00

Grattis till den finfina lydnaden, platsliggningen OCH budföringen!!! Kanonpoäng!!! Men hur tusan kan du glömma en ordentlig belöning... Du skulle se min kamrat rottismatten, hon med elithunden som fyller tre först senare i höst. Hannas slutbelöningar går inte av för hackor - märgben och grejor :-). Och vill jycken inte äta får det väl bli en rejäl lekstund a la Niina Swartberg. Vilken schysst hund du har som ändå gav järnet i söket :-). När det gäller sökdelen så har jag märkt på mina kamrater som tävlar sök att vad som helst kan hända :-D, även för ganska erfarna hundar. Så där är det säkert bara för er att jobba på så fint som ni gör. Imponerande att hon fixade att koppla bort gruppen och alla människor var nya. Det verkar också som att alla sökhundar någon gång i sin sökkarriär får problem med att blinda? Och eftersom ni tar det tidigt så slipper ni det säkert sedan :-D.

Många hejarop och kramar från oss!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

9 juli 2012 12:50

Tack!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards