Alla inlägg den 22 juli 2012

Av Anna Svensson - 22 juli 2012 15:34

Senaste dagarna har det bara blivit lydnad! Vi petar i krypet (flytta ett bakben i taget, hålla rätt position), fot (position, position... Stegförflyttningar, särskilt åt höger) och fjärrdirigering (sitt-ligg på långt avstånd, utan att råka hoppa med rumpan på sättandet, samt stå-ligg med rätt gung och låsta baktassar). Vilda är verkligen en smart hund och har greppat stå-ligg bra, nu är det mängdträning som gäller. I söket har det varit nästan totaluppehåll. Har bara haft några skick på heldolda figuranter i bodar. Men nu har hon förstås greppat att man ska kolla vid dörrarna, så nu måste jag komma på något annat! 


För att låta Vilda jobba igenom sig lite bättre fick hon gå ett ganska svårt uppletande i dag. Jag har ju varit rätt dålig på att variera mig. Upplägget i dag blev det traditionella, hon och Daisy fick titta när jag lade ut prylarna och sedan turas om med att hämta. Den stora svårigheten var att jag valde föremål som tar åt sig dåligt med vittring och som hundarna inte är så förtjusta i att bära. Mycket hårdplast. Dessutom pillrade jag undan dem rätt bra i skogen. Någon hamnade riktigt högt. Till hundarnas fördel var en kraftig vind, till deras nackdel att den snodde runt ordentligt. 


Daisy tog in ett par föremål, Vilda kämpade in fem. Och jisses, vad hon fick jobba! Men jag tror hon lärde sig mycket. Min övertygelse är att hon gick förbi många föremål första varven, vittringen kanske var för svag för att den skulle "gillas"? Men efter att ha blivit utskickad gång på gång, så upptäckte hon att matte blev jätteglad även när hon släpade in de läbbiga sandlådaspadarna! Och jo, jag valde att jobba så. Bara skicka ut henne igen och låta henne själv komma på att det var idé att slå på näsan ordentligt, fånga minsta tendens till vittring och jobba ut den. Tack vare hennes fina motor och stora arbetsvilja var det en användbar metod. Med en annan hund hade jag inte vågat mig på det, utan i stället lagt upp ett enkelt sök med mycket synretning när jag körde "konstiga" föremål. Kanske t o m börjat med rena apporteringsövningar. 

I morgon blir det nog lite lydnad på klubben, ett lägrespår (om vädret och bebisen samtycker...) och kanske skott. Ska sedan försöka få till ett sök i veckan. Längtar något kopiöst till det!!



Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards