Direktlänk till inlägg 25 juli 2012

Tomt, jättetomt!

Av Anna Svensson - 25 juli 2012 21:43

Sök på schemat. Planen var att bjuda Vilda på tre tomslag i rad, för att göra henne trygg i att komma till mig trots att hon inte hittat. 

Upplägg: Skick 1+2 figge

Skick 3,4,5 tomt

Skick 6+7 figge. 


Lite småvingligt ut på skick 1 o 2, men helt ok. Skick 3 var rätt kasst, men jag såg inte helt hur hon sprang och hade bestämt mig för att inte bråka i onödan, så jag nöjde mig. Men hon var inte ut på fullt djup och hon slog bakåt. Skick 4 var riktigt bra, skick 5 minns jag knappt. Undrar om jag inte fick något stopp på henne där? Jo just ja, figgen till skick 6 var lite snabb ut så då bröt Vilda och kom tillbaks för att rusa över stigen till henne. Omskick som blev helt okej, om jag minns rätt. Skick 6 (med figge) blev riktigt bra. Skick 7, som skulle ha blivit det sista, blev inte alls som det var tänkt. Lite bristande kommunikation gjorde att figgen inte låg där jag trodde (=jag kom inte ut på stigen där figgen trodde!) så jag hade att välja på att antingen transportera Vilda en rejäl bit på stigen alternativt skicka henne rakt ut och hoppas på ett fint framslag för att få figgen. Jag valde det senare men fick inte ett tillräckligt framslag, däremot ett godkänt tomslag. Fick, om jag minns rätt, föra ett omskick på henne pga grunt slag. Belönade duktigt när hon gjorde rätt och skickade henne tomt på motsatt sida (gick jättefint). Och så fick hon avsluta med figge igen. Totalt nio skick varav fem tomma. Jag tycker hon generellt jobbade bra, även om de snygga framslagen mer eller mindre lyste med sin frånvaro. Det som hon gjorde direkt "fel" var grunda tomslag på motvindssidan, vilket jag spädde på genom att köpa det på första tomskicket. Håhåjaja. 

Nå. Poängen med dagens övning var att Vildas självförtroende inte skulle sjunka av att hon gick lite tomt. Det syftet tror jag uppnåddes. Nästa gång ska vi ladda med något enkelt och roligt (hjälp, vad gör man då?). Kanske poppar, kanske helt skippa tomslag, kanske jobba på lite kluriga legor i stället. Vi får se. Kanske köra minnesbild. Skulle också vilja köra tävlingsmässigt någon gång innan tävlingen. Ska i alla fall knöla ner sambon i en låda vi har i morgon och träna dolda figgar. Så det så! 

 
 
Erika

Erika

26 juli 2012 08:05

Det låter nå't det att knöla ner sambon i en låda :-)!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

26 juli 2012 11:38

Jajemen, efter vår halvtaskiga träning på dolda figgar häromdagen så har jag bestämt mig för att han ska få ställa upp! Har spanat in en bra plastlåda vi har för dynorna till våra trädgårdsmöbler, ser ut att passa honom precis!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards