Alla inlägg den 7 augusti 2012

Av Anna Svensson - 7 augusti 2012 21:27

Svalt o skönt i dag så jag bestämde mig för att tåla lite duggregn och drog ut i skogen.

Vildas senaste spår var fullängd, ganska enkelt sett till terräng, icke förarspår, lång liggtid. I dag var jag ensam och kunde följaktligen bara erbjuda förarspår, också lite stressad eftersom bebis väntade hemma = kort liggtid, ca 45 minuter. Tanken för övrigt var att göra det lite klurigt, men inte blanda in en massa nya eller konstiga saker. Så jag satsade på ett spår "enligt regelboken" men med lite knölig terräng och många terrängskiften. Började i lätt skog, ut på kalhygge, över en ganska bred grusväg till ett nytt hygge, in i skog med massor av skvattram, ut på en annan typ av hygge, följde hjulspår, in i skog, nytt hygge, över bred grusväg, äldre hygge, skog. Totalt 700 meter, sju pinnar.

Vilda spårade lite flamsigt i början och missade andra pinnen. När vi kom ut på hyggena skärpte hon till sig rejält och var en fröjd att följa efter. Hon visade också en säkerhet i spåret som jag inte riktigt trott henne om. Redde ut en tappt otroligt målmedvetet och fint, hade hjärnan och näsan med hela tiden. Ja, hon var en riktig liten pärla i spåret! Plockade dessutom sex av sju pinnar. Heja, heja! Kändes som ett kanonbra genrep inför helgen. Nu tror jag inte att jag spårar mer innan dess.


Angående externbelöning. Nu vet jag precis hur jag ska jobba med den (nå, åtminstone prova).

Vildas allra bästa leksak ska få ligga vid sidan av planen som externbelöning. I fickan ska jag ha godis. Sedan jobba henne med momenten som vanligt, belöna med godis från fickan, och som avslut på träningspasset låta henne springa och ta externen. Tror det kan bli superduperbra. Blir också ganska tävlingslikt - grejen ligger där, men får inte hämtas förrän man får lov. Ändå kan man belöna korrekta moment under tiden.


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards