Direktlänk till inlägg 15 augusti 2012

Sök. Dags att lägga ner?

Av Anna Svensson - 15 augusti 2012 16:14

I går körde vi sök i Olberget. Ett helt okej pass, som var tänkt som genrep inför lördagens söktävling. Men, tyvärr, så har Vilda fortfarande såpass stor osäkerhet inför markering av heldolda figgar att jag har bestämt mig för att skippa helgens tävlande. Min bedömning är att vi har kanske 50 % chans att få markering på dolda figgen och det är för dåliga odds för att jag ska vilja prova. Varför då, varför inte chansa? Och man kan ju faktiskt bli uppflyttad även om man missar en figge? Jo, men en sak har jag lärt mig med åren. Jag har världens sämsta tävlingsnerver. Det sista jag vill att min hund ska lära sig är att en tävling/tävlingsplan är en plats där matte blir stressad, konstig och upplever obehag. Jag vill gå in på en tävling och känna att "det här kan vi" och det ska otur till för att det ska gå åt skogen. Vi ska liksom inte behöva Alexander Lukas-tur för att lyckas. Sitter momenten och tävlingen går bra förvandlas nervositeten till en positiv energi som smittar av sig på hunden, och som den bär med sig till nästa tävling. Efter helgens märkliga lydnad vill jag också få chansen att köra ett lydnadspass innan nästa tävling. Och den här helgen är sonens sista sommarlovsvecka, och därför i stora drag vikt åt honom. Så - vi passar.


Sedan har en annan känsla smygit sig på. Jag har hela tiden vetat att min möjlighet att köra sök är på lånad tid. Med två barn modell yngre så är det svårt att satsa så mycket av sin lediga tid som söket kräver. Men eftersom både jag och Vilda älskar sökträningen så har jag tänkt att jag kör så länge det håller. Så - senaste dagarna - har jag bara känt för att lägga ner. Inte på grund av någon direkt svacka - dolda figgar kommer Vilda att lära sig - utan på grund av så mycket annat. När jag försöker rannsaka mig själv kommer jag fram till följande digra lista:


* Vildas fysiska begränsning i söket. Hon kommer aldrig att tävla sök på samma villkor som en malle, kelpie eller riesen.

* Skaderisken. Vilda är inte rädd om sig i skogen. Jag vet inte hur många, rätt tuffa, vurpor hon har gjort när hon flänger fram mellan stock och sten.

* Tiden träningen tar. Fick mig en riktig tankeställare efter helgens spårtävling. Vilda hade gått elva spår i år innan den tävlingen. Räkna en timme per spår att lägg och gå spåret, dvs satsad träningstid på spår totalt elva timmar i år. Det räckte till tior på såväl spår som upptag. Hur mycket sök har vi tränat? Tio gånger så mycket? Tjugo gånger så mycket? Och inte tror jag att vi får någon dubbeltia i söket, inte...

* Vildas talang på andra områden. Hon har förutsättningar att, med rätt träning, gå långt i såväl spår som lydnad och agility. Varför då slösa tiden på den gren som hon saknar fysiska förutsättningar för?

* Bebisen. Min älskade lilla dotter växer och har varit betydligt mer missnöjd med att vara med mormor i skogen de senaste träningarna. Och hon går först, utan diskussion. Så funkar det inte att träna hund pga henne, tja, då måste hundträningstiden minska.


För att fortsätta med söket talar:

* Uppflyttning till högre känns helt inom räckhåll. Det vore ju trevligt att åtminstone få den meriten som belöning för alla timmar vi har lagt ner.

* Socialt. Söket är en social gren och vi är en fungerande, trevlig sökgrupp.

* Jag har precis anmält mig till en sökkurs....

* Vilda är en duktig sökhund som har massor av driv och vilja i söket.

* Sist, men inte minst, tycker både Vilda och jag att söket är störtkul. Även om jag har en liten svacka just nu.


Just exakt nu är planen att skippa tävlingen i helgen, lägga sökträningen på underhållsnivå (dvs ca en gång/vecka), gå sökkursen och anmäla till en eller två tävlingar efter den. Risken är stor att Vilda löper då, men det kan jag inte göra så mycket åt. Njuta av att ha några tävlingsfria veckor, pyssla på med lite av varje och bara mysa.


Tränade förresten ett kort agilitypass ikväll. Slalomingångar, kontaktfält och gungan. Vilda börjar bli riktigt duktig. Jag pressar henne rätt hårt på slalomen. Kör bara fyrapinnars. Testar att skicka henne väldigt snett, på vänsterslalom fixar hon faktiskt 90 graders vinkel. Inte riktigt lika säker på högerslalom. Dessutom kör jag olika andra varianter på min egen placering, t ex att jag står vid mitten av slalomet och kör en start med henne, att jag springer bredvid och förbi henne. Andra helgen i september är hon anmäld till en hoppetta och en agilityetta, ska bli spännande!


 
 
Erika

Erika

15 augusti 2012 18:30

Det ska kännas kul med tävlandet, annars kan det va' tycker jag. Och kul tror jag att du tycker det är, men naturligtvis blir det inte lika skoj när man inte känner sig färdigtränad inför tävlingen. Och Vilda är ju väldigt ung och har redan åstadkommit en massa så ni behöver ju knappast stressa. Njut nu av sista lovveckan och krama lilla pudlingen lite extra. Kram!

Ps. Dolda figgar är inte så himlans enkelt minsann!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

15 augusti 2012 22:05

Tack! Det känns så skönt att ha bestämt sig, och den lättnaden är väl i sig ett tecken på att jag tagit rätt beslut!

 
Gunilla Persson

Gunilla Persson

20 augusti 2012 12:25

jag tycker såklart att det är sååå synd att pudeln m sveriges bästa chans att komma nånvart i söket - inte får möjligheten att göra just det...
och jodå, kan borderterriers tävla i elitsök - så kan väl en mellis??
sök är underhållsträning om man tränar en gg/vecka? Tja då är det det som jag gjort i alla år - eftersom jag jobbar i veckorna??????????????? Du får bara planera lite bättre, och inse att det tar sin tid.

men - sedan håller jag med dig.
1. familj och barn går först. Punkt.
2. skaderisken är större i söket - se bara på Gorm. Vet inte hur många ggr han har vrickat nåt ben..
3. söket tar tid, betydligt mer tid än spår el rapport.

Och ja, Vilda har kapacitet för det mesta - men det finns många pudlar i både spår, lydnad och agility.... och inte en enda i söket just nu... absolut ingen mellis iaf...

Du är klok som en pudel - och dessutom vuxen och kan ta dina egna beslut ^^ - och det blir mest rätt ifall du ser till att ni hinner träna det ni vill tävla i.
Ack alla dessa prioriteringar!!

KRAM!!

http://www.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

20 augusti 2012 21:08

Hmmm, ja, men jag vet ju inte riktigt vad jag vill! Eller, snarare, jag vill ju jättegärna köra söket! Men den tid jag lägger på söket räcker ju liksom för alla de andra tre grenarna... Och min föräldraledighet är inte förevigt, sedan har jag också jobb plus två småbarn. Å andra sidan är det en framtida fråga... Jag har faktiskt en fundering på en lösning, men den beror på en massa andra saker, så vi får se hur det blir! Men jag VILL ha en uppflyttning till högre innan vi ger upp, och allra helst även godkänt/uppflyttning där. Så vi kanske kör på ett tag till. Beror nog mycket på Mette-lägret också. Sedan är jag verkligen orolig för skaderisken, Vilda laddar järnet och gör kullerbyttor då och då. Känns sådär, måste jag säga.

Men kram själv och tack för peptalk och sökcoachning! Nu tar vi ett pass i taget!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards