Direktlänk till inlägg 30 augusti 2012

Lydnad, agilitybana och sök

Av Anna Svensson - 30 augusti 2012 22:05

Lyskväll med goda vänner på besök i helgen, tenta i tisdags. Det har inte blivit någon träning alls på sistone! :0) Men nu var det dags!


Började dagen med ett sökpass i Stormorshäll. Finns en stig uppför berget där som vi hade som mittstig. Blir rätt rolig och varierad terräng. Vilda fick sex skick med figge på varje. Kanske hälften låg på fullt djup. Jag tycker att hon jobbade jättefint. Det enda jag har att klaga på är att hon gör små korta stopp ibland. Inte så att hon frågar mig, utan det är mer som att hon väljer strategi! Kan jag se figgen? Kan jag höra honom? Eller finns det spårvittring någonstans? Om svaret på de tre föregående är nej, får jag väl fortsätta springa... Typ så!


På kvälleb var jag en av två ansvariga för fria agilityträningen. Vi byggde bana. Hade planerat en agility klass 1-bana av Kenth Svartberg, men pga många nybörjare så valde vi att korta ner banan och skippa gungan mm. Totalt 15 hinder. Vilda gick fantastiskt bra med Hanna, inte fullt så bra med mig! Jag hinner verkligen inte med! Dessutom kanske jag måste köra Vilda själv i tävlingen hon är anmäld till i Bollnäs. Hjälp!

Det enda sorgliga i kväll var att Vilda var ordentligt strykrädd utanför agilitybanan. Sist vi var på klubben fick hon rejält med stryk av en annan hund, fruktansvärt obehagligt. Den bara ruskade och vägrade släppa taget. Vilda skrek och skrek. Tack och lov var ägaren nära och fick upp käften på sin hund till slut. Men minnesbilden hos Vilda var stark, det märktes ikväll.


Lydnad blev det ingen ikväll, men väl häromdagen. Körde en kortis med kryp, framförgående, fot, apportering. I krypet gäller det att få till starten, med lite otur kan hon lätta där. Annars är jag väldigt nöjd. Tränar nu att göra en inkallning före krypet. Dels för att ordningen är så på tävling, men mest för att "tagga" henne lite och provocera henne... :0)  I framförgåendet nöter vi att gå sakta. Fot körde vi rätt planlöst sist. Apporteringen, där tränar vi gripanden. Belönar korrekta, säger vänligt men tydligt nej om hon plockar fram tassarna... Kör en del gripanden av metallen också.


Planering just nu: sökläger i helgen! Agilitytävling nästa helg. Söktävling helgen efter det. Sedan blir det vilohelg för Vilda, och efter det är nog tävlingssäsongen slut..? Kanske klämmer in ett till lägresök, ska bestämma mig efter helgens läger.

 
 
Ingen bild

Anna

31 augusti 2012 21:51

Men stackars lilla Vilda. Fy vad otäckt! Hoppas hon kan "lägga det bakom sig" snart. Om vil gå en sväng och socialträna med kopplad stor hund någon förmiddag så säg bara till

Anna Svensson

1 september 2012 21:56

Ja, det kommer nog att behövas. I dag syntes det så himla tydligt på hennes reaktioner, svansen mellan benen när hon var tvungen att gå nära de andra hundarna. Min strategi är att hon inte ska behöva hälsa på en enda hund på jättelänge, utan just bara "finnas parallellt", t ex koppelpromenad. Så - gärna det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards