Alla inlägg under augusti 2012

Av Anna Svensson - 7 augusti 2012 21:27

Svalt o skönt i dag så jag bestämde mig för att tåla lite duggregn och drog ut i skogen.

Vildas senaste spår var fullängd, ganska enkelt sett till terräng, icke förarspår, lång liggtid. I dag var jag ensam och kunde följaktligen bara erbjuda förarspår, också lite stressad eftersom bebis väntade hemma = kort liggtid, ca 45 minuter. Tanken för övrigt var att göra det lite klurigt, men inte blanda in en massa nya eller konstiga saker. Så jag satsade på ett spår "enligt regelboken" men med lite knölig terräng och många terrängskiften. Började i lätt skog, ut på kalhygge, över en ganska bred grusväg till ett nytt hygge, in i skog med massor av skvattram, ut på en annan typ av hygge, följde hjulspår, in i skog, nytt hygge, över bred grusväg, äldre hygge, skog. Totalt 700 meter, sju pinnar.

Vilda spårade lite flamsigt i början och missade andra pinnen. När vi kom ut på hyggena skärpte hon till sig rejält och var en fröjd att följa efter. Hon visade också en säkerhet i spåret som jag inte riktigt trott henne om. Redde ut en tappt otroligt målmedvetet och fint, hade hjärnan och näsan med hela tiden. Ja, hon var en riktig liten pärla i spåret! Plockade dessutom sex av sju pinnar. Heja, heja! Kändes som ett kanonbra genrep inför helgen. Nu tror jag inte att jag spårar mer innan dess.


Angående externbelöning. Nu vet jag precis hur jag ska jobba med den (nå, åtminstone prova).

Vildas allra bästa leksak ska få ligga vid sidan av planen som externbelöning. I fickan ska jag ha godis. Sedan jobba henne med momenten som vanligt, belöna med godis från fickan, och som avslut på träningspasset låta henne springa och ta externen. Tror det kan bli superduperbra. Blir också ganska tävlingslikt - grejen ligger där, men får inte hämtas förrän man får lov. Ändå kan man belöna korrekta moment under tiden.


Av Anna Svensson - 6 augusti 2012 23:06

Jag är nog världens mest väderberoende människa. Träna i regn gillar jag inte (men, ärligt, är det verkligen någon som inte låter humöret påverkas av regn?), mörka, kalla vinterkkvällar gillar jag inte heller och när sommaren är som finast, tja, då kokar min hjärna och lägger ner verksamheten totalt. Om den inte får vara ute på havet, förstås... 

Eftersom jag ändå så gärna vill träna så har jag hunnit med några patetiska träningsförsök sedan sist. Till exempel härom dagen, när jag skulle försöka belöna Vilda för korrekta högeringångar i slalomet. Tja, efter några gånger förstod Vilda inte alls varför man skulle springa ett helt långt slalom - belöningen ska ju komma efter första porten! Så efter ett års agilityträning kunde hon plötsligt inte slalom alls. Samma med apporteringen. Tränade gripande och belönade korrekta gripanden. Resultat - snygga gripanden, sedan spottade hon ut apporten och kom galopperande för att få belöning. Även när jag gjorde vanliga apporteringar. Just snyggt på tävling, det!    


I kväll var det äntligen molnigt och svalt ute, så jag fick hjärnan med mig till klubben! Dessutom blev jag på alldeles jättebra humör av att se Hanna träna Vilda i agility. För mitt ovana öga såg det verkligen jätteflott ut! Och Vilda hade helt glömt idéerna från dagen innan att försöka tigga åt sig gotta efter första slalomporten. 

Medan agilityträningen pågick somnade bebis, så jag fick en bonusstund över till lydnad när Hanna var klar. Eftersom jag tror att en del i Vildas bus med apportbocken på tävling beror på belöningsfrustration, så tog jag tag i det. Lade en stor, fin exernbelöning. Bad sedan om att få bli dirigerad och belönade bara tävlingsmässigt, med röst och klapp efter momenten. Körde en kort linförighet, framförgående, inkallning, apportering - och när hon kom in med apporten fick hon rusa och ta leksaken! Kändes väldigt bra. Framför allt var Vilda jättetrevlig i den lydnaden (förutom vid en vändning, när hon var helt övertygad om att ett "varsågod" till leksaken var på gång och tänkte dra! Inte helt riskfritt med externbelöningar!). Körde sedan några hopp - jättefina. Växlade mellan att belöna uthopp, sättande och återhopp. Körde sedan ett minikryp - egentligen bara en krypstart. Också nöjd. Allra sist blev det en fullång budföring, där jag för ovanlighetens skull även belönade själv. Får inte glömma det så lilla fröken tröttnar på att springa till matte! 

Nu vill jag hinna köra en skotträning och ett spår innan helgen. För övrigt tror jag inte att jag ska in och peta så mycket mer. 

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards